Liikkuuko koulu? : oppilaiden ja koulun henkilökunnan kokemuksia koulupäivän aikaisesta liikkumisesta
Olenius, Jaana; Samuelsson, Susanna (2019-03-20)
Liikkuuko koulu? : oppilaiden ja koulun henkilökunnan kokemuksia koulupäivän aikaisesta liikkumisesta
Olenius, Jaana
Samuelsson, Susanna
(20.03.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019041112031
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019041112031
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa ja vertailla erään eteläsuomalaisen kaupungin alakoulujen henkilökuntien ja viidensien luokkien oppilaiden kokemuksia liikkumisen edistämisestä koulupäivän aikana. Kokemuksia liikkumisen edistämisestä selvitettiin välituntiliikunnan, osallisuuden, koulumatkojen, pihojen ja oppituntien osa-alueita käsittelevien väittämien kautta. Koulut ovat voineet arvioida koulunsa liikunnan kehittämisen painopistealueita Liikkuva koulu nykytilan arvio -työkalun avulla. Neljä prosenttia valtakunnallista Liikkuva koulu nykytilan arviointi -työkalua käyttäneistä kouluista oli tehnyt arvion yhdessä oppilaiden kanssa.
Tutkimus suunnattiin kaupungin kahdeksan alakoulun henkilökunnalle ja viidesluokkalaisille oppilaille. Kahta koulua ei voitu ottaa mukaan tutkittavaan aineistoon, koska yksi koulu ei vastannut kyselyyn ja yhdestä koulusta ei saatu riittävästi vastauksia luotettavuuden takaamiseksi. Tutkimuksen aineistossa käytettiin kaupungin kuuden koulun vastauksia. Kouluissa oli yhteensä 254 oppilasta, joista 207 osallistui kyselyyn. Koulujen henkilökunnan vastaukset saatiin LIKES-tutkimuskeskukselta. Saatuja tuloksia tarkasteltiin ja vertailtiin summamuuttujien keskiarvojen kautta.
Koulujen henkilökunta ja oppilaat kokivat liikkumisen toteutuvan parhaiten välituntien ja kampanjoiden kohdalla. Liikunnallistamistoimenpiteet toteutuivat koulujen henkilökunnan mukaan hyvin ja oppilaiden mielestä melko hyvin. Tuloksista voidaan päätellä koulujen henkilökunnan ja oppilaiden olevan tyytyväisiä koulupäivän aikaiseen liikkumiseen. Huonoiten toteutui henkilökunnan mielestä oppilaiden osallisuus ja oppilaiden mielestä oppituntien aikainen liikkuminen. Koulujen henkilökunnan ja oppilaiden vastausten vertailu osoitti, että koulujen henkilökunta koki lähes kaikilla kyselyn osa-alueilla liikkumisen edistämisen toteutuvan paremmin kuin oppilaat. Osallisuuden kohdalla arviot olivat lähellä toisiaan. Tulokset antavat viitteitä, että koulun liikunnallisen toimintakulttuurin arvioinnissa oppilaiden osallisuutta tulisi lisätä.
Tutkimus suunnattiin kaupungin kahdeksan alakoulun henkilökunnalle ja viidesluokkalaisille oppilaille. Kahta koulua ei voitu ottaa mukaan tutkittavaan aineistoon, koska yksi koulu ei vastannut kyselyyn ja yhdestä koulusta ei saatu riittävästi vastauksia luotettavuuden takaamiseksi. Tutkimuksen aineistossa käytettiin kaupungin kuuden koulun vastauksia. Kouluissa oli yhteensä 254 oppilasta, joista 207 osallistui kyselyyn. Koulujen henkilökunnan vastaukset saatiin LIKES-tutkimuskeskukselta. Saatuja tuloksia tarkasteltiin ja vertailtiin summamuuttujien keskiarvojen kautta.
Koulujen henkilökunta ja oppilaat kokivat liikkumisen toteutuvan parhaiten välituntien ja kampanjoiden kohdalla. Liikunnallistamistoimenpiteet toteutuivat koulujen henkilökunnan mukaan hyvin ja oppilaiden mielestä melko hyvin. Tuloksista voidaan päätellä koulujen henkilökunnan ja oppilaiden olevan tyytyväisiä koulupäivän aikaiseen liikkumiseen. Huonoiten toteutui henkilökunnan mielestä oppilaiden osallisuus ja oppilaiden mielestä oppituntien aikainen liikkuminen. Koulujen henkilökunnan ja oppilaiden vastausten vertailu osoitti, että koulujen henkilökunta koki lähes kaikilla kyselyn osa-alueilla liikkumisen edistämisen toteutuvan paremmin kuin oppilaat. Osallisuuden kohdalla arviot olivat lähellä toisiaan. Tulokset antavat viitteitä, että koulun liikunnallisen toimintakulttuurin arvioinnissa oppilaiden osallisuutta tulisi lisätä.