Prosumerit kaupunkitapahtumien tuotannossa : Ravintolapäivä ja Siivouspäivä -tapahtumat ja osallistujien suhtautuminen vertaiskauppaan
Rinnevuori, Laura (2019-04-09)
Prosumerit kaupunkitapahtumien tuotannossa : Ravintolapäivä ja Siivouspäivä -tapahtumat ja osallistujien suhtautuminen vertaiskauppaan
Rinnevuori, Laura
(09.04.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019041812837
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019041812837
Tiivistelmä
Tutkielma tarjoaa katsauksen kuluttajuudessa tapahtuneisiin muutoksiin, jotka ovat johtaneet kuluttajakansalaisuus konseptin syntymiseen. Ideat kuluttajien toimimisesta aktiivisina toimijoina tuottamisprosessissa ovat puolestaan mahdollistaneet jakamistalouden ideoiden syntymisen. Tutkielmassa tarkastellaan kulutussosiologisesta näkökulmasta kolmea kuluttajalähtöiseen kulttuurintuottamiseen liittyvää ilmiötä, joiden avulla Ravintolapäivä ja Siivouspäivä -tapahtumat ovat tuotettu. Kulutussosiologisesta näkökulmasta tapahtumat edustavat jakamistalouden muotoa vertaiskauppaa. Tutkielmassa tarkastellaan myös, ketkä ovat näiden tapahtumien osallistujia ja mitkä ovat heidän osallistumisensa syyt.
Aineiston keräämiseen tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, joka soveltuu hyvin asenteiden tutkimukseen. Tutkimusaineistona tutkielmassa käytetään kahta kyselyaineistoa. Tausta-aineistona tutkielmassa käytetään Taru Lindblomin ja Pekka Mustosen 2013-2016 keräämää Urbaani elämäntapa -aineistoa helsinkiläisistä. Empiirisenä aineistona käytetään kesällä 2017 Ravintolapäivä ja Siivouspäivä -tapahtumissa paperilomakkeella ja sähköisellä kyselyllä kerättyä kyselyaineistoa, joka on kohdistettu kaikille tapahtumien osallistujille eli sekä myyjille että ostajille.
Tutkimusmenetelminä tutkimuksessa käytettiin ristiintaulukointia sekä toisessa vaiheessa lineaarista regressiota. Tutkimuksen tulosten mukaan Ravintolapäivä ja Siivouspäivä -tapahtumiin osallistuvat suhtautuvat myönteisesti vertaiskauppaan. Tapahtumien osallistujat suhtautuvat vertaiskauppaan jopa hieman myönteisemmin kuin tausta-aineistoon vastanneet helsinkiläiset. Yleisimpiä osallistumisen syitä olivat nautinto, kestävä kehitys ja kansalaisvaikuttaminen.
Aineiston keräämiseen tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, joka soveltuu hyvin asenteiden tutkimukseen. Tutkimusaineistona tutkielmassa käytetään kahta kyselyaineistoa. Tausta-aineistona tutkielmassa käytetään Taru Lindblomin ja Pekka Mustosen 2013-2016 keräämää Urbaani elämäntapa -aineistoa helsinkiläisistä. Empiirisenä aineistona käytetään kesällä 2017 Ravintolapäivä ja Siivouspäivä -tapahtumissa paperilomakkeella ja sähköisellä kyselyllä kerättyä kyselyaineistoa, joka on kohdistettu kaikille tapahtumien osallistujille eli sekä myyjille että ostajille.
Tutkimusmenetelminä tutkimuksessa käytettiin ristiintaulukointia sekä toisessa vaiheessa lineaarista regressiota. Tutkimuksen tulosten mukaan Ravintolapäivä ja Siivouspäivä -tapahtumiin osallistuvat suhtautuvat myönteisesti vertaiskauppaan. Tapahtumien osallistujat suhtautuvat vertaiskauppaan jopa hieman myönteisemmin kuin tausta-aineistoon vastanneet helsinkiläiset. Yleisimpiä osallistumisen syitä olivat nautinto, kestävä kehitys ja kansalaisvaikuttaminen.