Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Itsetunnon ja koulumenestyksen yhteys sekä sen sukupuolierot 7.-8.-luokkien oppilailla

Kananoja, Saana; Castello, Janette (2019-03-04)

Itsetunnon ja koulumenestyksen yhteys sekä sen sukupuolierot 7.-8.-luokkien oppilailla

Kananoja, Saana
Castello, Janette
(04.03.2019)
Katso/Avaa
Castello_Janette_Kananoja_Saana_opinnayte.pdf (1.338Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019042513233
Tiivistelmä
Tämän kvantitatiivisen Webropol-kyselytutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko 7.-8.-luokkalaisten yleisellä tai akateemisella itsetunnolla yhteyttä koulumenestykseen. Lisäksi tutkittiin, onko itsetunnon ja koulumenestyksen mahdollisessa yhteydessä eroja sukupuolten välillä. Tutkimus toteutettiin eräässä länsisuomalaisessa koulussa. Aineistonkeruuseen liittyi tutkittaville pidetty itsetuntoaiheinen opetustuokio. Itsetuntoa mitattiin Coopersmithin itsetuntomittariin pohjautuvalla kuusiportaisella likert-asteikolla. Koulumenestystä tarkasteltiin viiden oppiaineen arvosanojen osalta (äidinkieli, matematiikka, englanti, liikunta ja musiikki). Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella ja analysoitiin frekvensseillä, toistomittausten varianssianalyysillä (ANOVA), t-testillä sekä Mann-Whitney U-testillä. Yleisen itsetunnon ei havaittu olevan yhteydessä koulumenestykseen. Akateemisen itsetunnon ja koulumenestyksen välillä sen sijaan havaittiin tilastollisesti merkitsevä yhteys. Oppiaineita erikseen tarkasteltaessa, havaittiin akateemisen itsetunnon merkitsevä yhteys äidinkielen ja matematiikan arvosanaan. Sukupuolen, akateemisen itsetunnon ja arvosanojen sekä sukupuolen, yleisen itsetunnon ja arvosanojen yhdysvaikutukset eivät olleet merkitseviä. Tulokset viittaavat siihen, että oppilaan akateemisen itsetunnon taso voi vaikuttaa hänen koulussa saamiinsa arvosanoihin.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9066]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste