Anna aikaa lukemiselle! : Lukutyöpajan koetut vaikutukset oppilaiden lukuinnokkuuteen
Jokinen, Saija (2019-03-22)
Anna aikaa lukemiselle! : Lukutyöpajan koetut vaikutukset oppilaiden lukuinnokkuuteen
Jokinen, Saija
(22.03.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019050214003
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019050214003
Tiivistelmä
Lukuinnokkuuden on aikaisemmissa tutkimuksissa todettu olevan yhteydessä oppilaiden lukutaitoon ja lukemiseen sitoutumiseen. Kansaiväliset lukutaitotestit kuten PISA ja PIRLS paljastavat, että suomalaisoppilaiden omaehtoinen lukuharrastus on kansainvälistä keskitasoa tai sitä alhaisempaa ja lukuasenteet ovat kansainvälisesti verraten heikkoja.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa lukutyöpajan mahdollista positiivista vaikutusta oppilaiden kokemaan lukuinnokkuuteen. Erityisenä tavoitteena oli selvittää millä tavalla lukutyöpaja vaikutti oppilaiden kokemaan lukuinnokkuuteen ja kartoittaa mitkä tekijät tukevat lukuinnokkuuden ilmenemistä. Tutkimuksen puitteissa järjestettiin kevään 2018 aikana varsinaissuomalaisen alakoulun toisella luokalla lukutyöpaja-projekti, jonka tavoitteena oli tarjota oppilaille mahdollisuus lukea omavalintaista kirjallisuutta päivittäin sekä tukea heitä löytämään innostus lukuharrastusta kohtaan.
Tutkimuksen kohdejoukko koostui 18:ta alakoulun toisen luokan oppilaasta, joista tyttöjä oli 13, ja poikia viisi (5). Tutkimus oli kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa aineistonkeruu suoritettiin lukuinnokkuus-testin, havainnoinnin, yksilöhaastatteluiden sekä avoimen kysymyslomakkeen avulla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimusten tulosten mukaan lukutyöpaja oli kokemuksena antoisa suurimmalle osalle oppilaista, ja lähes kaikki oppilaat kokivat lukuinnokkuutensa nousseen työpajan aikana. Lukuinnokkuutta tukevia tekijöitä ovat lukemiseen käytetty aika, yhteisöllisyyden hyödyntäminen lukemisessa sekä lukemisen reflektointia tukevien lukustrategioiden hallinta.
Tutkimus onnistui vastaamaan sille asetettuihin tavoitteisiin. Tulosten perusteella voidaan todeta, että lukutyöpaja-metodi vahvistaa oppilaiden sitoutumista lukemiseen, innostaa kirjojen pariin ja kehittää oppilaiden taitoa soveltaa lukustrategioita käytäntöön. Vaikka tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä suurempaan joukkoon, antavat ne viitteitä siitä, että lukutyöpaja-metodin hyödyntäminen voisi olla yksi tapa tukea suomalaisoppilaiden lukuharrastusta ja parantaa verrattaen heikkoja lukuasenteita.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa lukutyöpajan mahdollista positiivista vaikutusta oppilaiden kokemaan lukuinnokkuuteen. Erityisenä tavoitteena oli selvittää millä tavalla lukutyöpaja vaikutti oppilaiden kokemaan lukuinnokkuuteen ja kartoittaa mitkä tekijät tukevat lukuinnokkuuden ilmenemistä. Tutkimuksen puitteissa järjestettiin kevään 2018 aikana varsinaissuomalaisen alakoulun toisella luokalla lukutyöpaja-projekti, jonka tavoitteena oli tarjota oppilaille mahdollisuus lukea omavalintaista kirjallisuutta päivittäin sekä tukea heitä löytämään innostus lukuharrastusta kohtaan.
Tutkimuksen kohdejoukko koostui 18:ta alakoulun toisen luokan oppilaasta, joista tyttöjä oli 13, ja poikia viisi (5). Tutkimus oli kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa aineistonkeruu suoritettiin lukuinnokkuus-testin, havainnoinnin, yksilöhaastatteluiden sekä avoimen kysymyslomakkeen avulla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimusten tulosten mukaan lukutyöpaja oli kokemuksena antoisa suurimmalle osalle oppilaista, ja lähes kaikki oppilaat kokivat lukuinnokkuutensa nousseen työpajan aikana. Lukuinnokkuutta tukevia tekijöitä ovat lukemiseen käytetty aika, yhteisöllisyyden hyödyntäminen lukemisessa sekä lukemisen reflektointia tukevien lukustrategioiden hallinta.
Tutkimus onnistui vastaamaan sille asetettuihin tavoitteisiin. Tulosten perusteella voidaan todeta, että lukutyöpaja-metodi vahvistaa oppilaiden sitoutumista lukemiseen, innostaa kirjojen pariin ja kehittää oppilaiden taitoa soveltaa lukustrategioita käytäntöön. Vaikka tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä suurempaan joukkoon, antavat ne viitteitä siitä, että lukutyöpaja-metodin hyödyntäminen voisi olla yksi tapa tukea suomalaisoppilaiden lukuharrastusta ja parantaa verrattaen heikkoja lukuasenteita.