Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä katsomusaineiden opetuksesta

Ojala, Pauliina; Kyrkkö, Viljami (2019-03-30)

Luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä katsomusaineiden opetuksesta

Ojala, Pauliina
Kyrkkö, Viljami
(30.03.2019)
Katso/Avaa
Kyrkko_Viljami_Ojala_Pauliina_opinnayte.pdf (805.2Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019050914894
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa halusimme selvittää millaisia näkemyksiä luokanopettajaopiskelijoilla on katsomusaineiden opetuksesta alakoulussa. Suomen katsomusaineiden opetuksen malli on muihin pohjoismaihin verraten vanhanaikainen ja kaipaa uudistusta. Olimme kiinnostuneita siitä, mitä tekijöitä luokanopettajaopiskelijat pitävät tärkeinä katsomusaineiden opetuksessa, miten katsomusopetusta voitaisiin kehittää ja miten he suhtautuvat ajatukseen kaikille oppilaille yhteisestä katsomusaineesta.

Keräsimme aineiston sähköisellä lomakkeella Turun yliopiston Rauman kampuksen luokanopettajaopiskelijoilta. Vastauksia saimme yhteensä 66 kappaletta. Kysely koostui pääasiassa avoimista kysymyksistä. Vastaukset analysoimme soveltamalla aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Apuna käytimme NVivo-ohjelmaa.

Luokanopettajaopiskelijat kokivat, että katsomusaineiden opetuksessa on tärkeää oppiaineen tunnustuksettomuus, eri katsomuksiin tutustuminen, erilaisten näkemysten kunnioittaminen sekä etiikan ja filosofian sisällöt. Näitä tekijöitä haluttiin myös lisätä tämän hetkiseen opetukseen. Suurin osa vastaajista haluaisi siirtyä kaikille oppilaille yhteiseen katsomusaineeseen. Kaikille yhteisen katsomusaineen koettiin olevan tasa-arvoinen opetuksen malli, joka edistäisi katsomusten välistä ymmärrystä. Kaikille yhteinen katsomusaine myös helpottaisi opetuksen järjestämistä. Näin suuressa muutoksessa nähtiin haasteita, mutta varsinaisia esteitä muutokselle ei koettu olevan.

Katsomusaineiden opetus kaipaa kehitystyötä. Katsomusopetuksen toivotaan olevan tulevaisuudessa yhä objektiivisempaa. Tutkimustietoa ja erilaisia kokeiluja kaikille yhteisestä katsomusaineesta tarvitaan vielä lisää.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9131]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste