Lähihoitajaopiskelijoiden kokemukset muistisairautta sairastavien ikääntyneiden ihmisten kohtaamisesta
Lehtonen, Sanna (2019-04-01)
Lähihoitajaopiskelijoiden kokemukset muistisairautta sairastavien ikääntyneiden ihmisten kohtaamisesta
Lehtonen, Sanna
(01.04.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019041011883
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019041011883
Tiivistelmä
Ikääntyneiden määrän kasvaessa, yksi hoitotyön haasteista on saada alalle koulutettuja hoitajia, mutta ikääntyneiden hoitotyötä ei koeta houkuttelevana. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että opiskelijoiden kokemukset harjoittelujaksolta ovat yhteydessä ikääntyneiden hoitotyöhön hakeutumiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata lähihoitajaopiskelijoiden tietoa muistisairauksista ja kokemuksia muistisairautta sairastavan ikääntyneen ihmisen kohtaamisesta.
Tutkimukseen osallistui 71 lähihoitajaopiskelijaa kahdesta oppilaitoksesta, jotka olivat kohdanneet työssäoppimisjaksolla ikääntyneitä muistisairautta sairastavia ihmisiä. Aineisto kerättiin strukturoituja ja avoimia kysymyksiä sisältävänä sähköisenä kyselynä Webropol-ohjelman avulla. Kysymykset perustuivat aiempaan kirjallisuuteen ja tutkimuksiin ja ne liittyivät lähihoitajaopiskelijoiden tietoon muistisairauksista sekä kokemuksiin muistisairautta sairastavan kohtaamisista. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä aineistolähtöisesti.
Lähihoitajaopiskelijoiden tieto muistisairauksista jakautui muistisairauksien tunnusmerkkeihin sekä muistisairauden vaikutuksiin terveyteen ja toimintakykyyn. Lähihoitajaopiskelijoiden kokemukset muodostuivat kolmen eri toimijan – lähihoitajaopiskelijan itsensä, muistisairautta sairastavan ikääntyneen ja hoitajan – kohtaamisissa harjoittelujaksolla. Lähihoitajaopiskelijat kokivat muistisairautta sairastavan kohtaamisen vaikuttavan oman osaamisen kehittymiseen sekä tunteisiin. Opiskelijoiden kokemusten mukaan muistisairautta sairastavan tunne- ja mielentila, positiivinen toiminta, se mitä hän muistaa ja tunnistaa, hänen kognitionsa sekä voimankäyttö vaikuttivat kohtaamistilanteen onnistumiseen. Lähihoitajaopiskelijat kokivat myös hoitajien toiminnan vaikuttavan kohtaamistilanteeseen. Opiskelijoilla oli kokemuksia hoitajien toiminnasta onnistuneessa hoitosuhteessa että kaltoinkohtelusta hoitotilanteissa.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että lähihoitajaopiskelijan ja muistisairautta sairastavan ikääntyneen ihmisen kohtaaminen on monimuotoinen ilmiö, jonka onnistumisen taustalla on lähihoitajaopiskelijan tiedollinen osaaminen muistisairauksista. Kohtaamistilanteen onnistuminen on yksi tekijä lähihoitajaopiskelijan hakeutumiselle ikääntyneiden hoitotyöhön. Tuloksia voidaan hyödyntää lähihoitajaopiskelijoiden koulutukseen, ikääntyneiden hoitotyön kehittämiseen sekä lähihoitajaopiskelijoiden ohjaajina toimivan hoitohenkilöstön ohjauksen kehittämiseen.
Tutkimukseen osallistui 71 lähihoitajaopiskelijaa kahdesta oppilaitoksesta, jotka olivat kohdanneet työssäoppimisjaksolla ikääntyneitä muistisairautta sairastavia ihmisiä. Aineisto kerättiin strukturoituja ja avoimia kysymyksiä sisältävänä sähköisenä kyselynä Webropol-ohjelman avulla. Kysymykset perustuivat aiempaan kirjallisuuteen ja tutkimuksiin ja ne liittyivät lähihoitajaopiskelijoiden tietoon muistisairauksista sekä kokemuksiin muistisairautta sairastavan kohtaamisista. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä aineistolähtöisesti.
Lähihoitajaopiskelijoiden tieto muistisairauksista jakautui muistisairauksien tunnusmerkkeihin sekä muistisairauden vaikutuksiin terveyteen ja toimintakykyyn. Lähihoitajaopiskelijoiden kokemukset muodostuivat kolmen eri toimijan – lähihoitajaopiskelijan itsensä, muistisairautta sairastavan ikääntyneen ja hoitajan – kohtaamisissa harjoittelujaksolla. Lähihoitajaopiskelijat kokivat muistisairautta sairastavan kohtaamisen vaikuttavan oman osaamisen kehittymiseen sekä tunteisiin. Opiskelijoiden kokemusten mukaan muistisairautta sairastavan tunne- ja mielentila, positiivinen toiminta, se mitä hän muistaa ja tunnistaa, hänen kognitionsa sekä voimankäyttö vaikuttivat kohtaamistilanteen onnistumiseen. Lähihoitajaopiskelijat kokivat myös hoitajien toiminnan vaikuttavan kohtaamistilanteeseen. Opiskelijoilla oli kokemuksia hoitajien toiminnasta onnistuneessa hoitosuhteessa että kaltoinkohtelusta hoitotilanteissa.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että lähihoitajaopiskelijan ja muistisairautta sairastavan ikääntyneen ihmisen kohtaaminen on monimuotoinen ilmiö, jonka onnistumisen taustalla on lähihoitajaopiskelijan tiedollinen osaaminen muistisairauksista. Kohtaamistilanteen onnistuminen on yksi tekijä lähihoitajaopiskelijan hakeutumiselle ikääntyneiden hoitotyöhön. Tuloksia voidaan hyödyntää lähihoitajaopiskelijoiden koulutukseen, ikääntyneiden hoitotyön kehittämiseen sekä lähihoitajaopiskelijoiden ohjaajina toimivan hoitohenkilöstön ohjauksen kehittämiseen.