Paikallaanolon tauottaminen osana yläkouluikäisten terveyden edistämistä : opettajien asenteet, tiedot ja toiminta
Louhi, Tiina (2019-04-05)
Paikallaanolon tauottaminen osana yläkouluikäisten terveyden edistämistä : opettajien asenteet, tiedot ja toiminta
Louhi, Tiina
(05.04.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019041112046
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019041112046
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja selittää yläkoulun opettajien asenteita, tietoa sekä toimintaa koskien yläkoululaisten oppituntien aikaisen paikallaanolon tauottamista. Tutkimusaineisto kerättiin viidestä keskisuuresta varsinaissuomalaisesta yläkoulusta. Kohderyhmänä olivat lukuaineita säännöllisesti opettavat yläkoulun opettajat (N = 152). Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä tammi-helmikuussa 2018. Kyselyn aihealueita olivat opettajien asenteet, tieto ja toiminta oppilaiden paikallaanolon tauottamiseen. Kyselyyn vastasi 35 opettajaa (vastausprosentti oli 23 %). Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin.
Tutkimustulosten mukaan opettajien asenteet oppilaiden paikallaanolon tauottamisesta olivat pääosin myönteisiä. Kyselyn perusteella suurin osa heistä piti koululaisten paikallaanolon määrää huolestuttavana. Valtaosa vastaajista oli sitä mieltä, että koulupäivän aikaisen paikallaanolon huomioon ottaminen opetuksessa ei ole vaikeaa ja että opettajien on vähennettävä koululaisten paikallaanoloa oppituntien aikana. Suurin osa vastaajista piti tietojaan paikallaanolon terveysvaikutuksista riittävinä ja tiesi keinoja, miten istumista voi tauottaa oppitunneilla. Opettajat arvioivat tauottavansa oppilaiden paikallaanoloa vain harvoin. Vain pieni osa vastaajista tauotti oppilaiden oppitunnin aikaisia istumisjaksoja. Esimerkiksi seisomatyöskentelyyn tai aktiiviseen istumiseen oli oppilailla mahdollisuus vain harvoin, mutta toisaalta toiminnallisia oppimismenetelmiä oppitunneilla hyödynsi usein yli puolet vastaajista.
Opettajan taustatekijöillä tai asenteella ei tämän tutkimuksen tulosten mukaan ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä paikallaanolon tauottamiseen oppitunneilla. Sen sijaan yläkoulun opettajien tiedolla oli yhteys oppilaiden paikallaanolon tauottamiseen koulupäivän aikana siten, että mitä enemmän opettajilla on paikallaanoloon liittyvää tietoa, sitä enemmän he tauottavat oppilaiden paikallaanoloa.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa, toteutettaessa sekä kehitettäessä paikallaanolon tauottamisen toimintatapoja kouluyhteisössä. Tiedon avulla voidaan edistää nuorten terveyttä liikkumattomuuden osa-alueella. Tutkimus tuotti jatkotutkimusehdotuksia.
Tutkimustulosten mukaan opettajien asenteet oppilaiden paikallaanolon tauottamisesta olivat pääosin myönteisiä. Kyselyn perusteella suurin osa heistä piti koululaisten paikallaanolon määrää huolestuttavana. Valtaosa vastaajista oli sitä mieltä, että koulupäivän aikaisen paikallaanolon huomioon ottaminen opetuksessa ei ole vaikeaa ja että opettajien on vähennettävä koululaisten paikallaanoloa oppituntien aikana. Suurin osa vastaajista piti tietojaan paikallaanolon terveysvaikutuksista riittävinä ja tiesi keinoja, miten istumista voi tauottaa oppitunneilla. Opettajat arvioivat tauottavansa oppilaiden paikallaanoloa vain harvoin. Vain pieni osa vastaajista tauotti oppilaiden oppitunnin aikaisia istumisjaksoja. Esimerkiksi seisomatyöskentelyyn tai aktiiviseen istumiseen oli oppilailla mahdollisuus vain harvoin, mutta toisaalta toiminnallisia oppimismenetelmiä oppitunneilla hyödynsi usein yli puolet vastaajista.
Opettajan taustatekijöillä tai asenteella ei tämän tutkimuksen tulosten mukaan ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä paikallaanolon tauottamiseen oppitunneilla. Sen sijaan yläkoulun opettajien tiedolla oli yhteys oppilaiden paikallaanolon tauottamiseen koulupäivän aikana siten, että mitä enemmän opettajilla on paikallaanoloon liittyvää tietoa, sitä enemmän he tauottavat oppilaiden paikallaanoloa.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa, toteutettaessa sekä kehitettäessä paikallaanolon tauottamisen toimintatapoja kouluyhteisössä. Tiedon avulla voidaan edistää nuorten terveyttä liikkumattomuuden osa-alueella. Tutkimus tuotti jatkotutkimusehdotuksia.