Sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisten palvelujen eettiset kysymykset : integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Jokinen, Anu (2019-04-02)
Sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisten palvelujen eettiset kysymykset : integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Jokinen, Anu
(02.04.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019041112041
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019041112041
Tiivistelmä
Tämä tutkimus kohdistuu eettisiin kysymyksiin digitaalisissa palveluissa yksilön ter-veyden ja terveydenhuollon kontekstissa sosiaali- ja terveydenhuollossa. Eettisten kysymysten tunnistaminen on tärkeää yhteiskunnan asiakkaiden käyttämissä digitaalisissa palveluissa sosiaali- ja terveydenhuollossa. Eettisistä kysymyksistä digitaalisten palvelujen yhteydessä sosiaali- ja terveydenhuollossa tiedetään suhteellisen vähän. Palveluiden käyttö ja niiden digitalisoituminen ei saa heikentää palvelujen laatua, sosiaalista kanssakäymistä ja inhimillisiä tekijöitä.
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata eettisiä kysymyksiä digitaalisten palveluiden käytössä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa, mitä voidaan hyödyntää suunniteltaessa ja kehitettäessä toimivia digitaalisia terveyspalveluja ja tietojärjestelmiä sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Tutkimus toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen tutkimukset on systemaattisella haulla etsitty tietokannoista CINAHL, PubMed, Cochrane, Academic Search Premier, Web of Science ja Scopus ja manuaalisella haulla englanninkielisistä alkuperäisistä empiirisistä tutkimuksista. Valitut tutkimukset arvioitiin metodien mukaisilla laadunarviointiin kehitettyjen tarkistuslistojen avulla ja analysoitiin temaattisen analyysin mukaisesti.
Katsaukseen valittiin sisäänotto- ja poissulkukriteerejä käyttäen 26 artikkelia, joista löydettiin neljä pääteemaa: 1) yksityisyys 2) hyvän tekeminen ja pahan välttäminen, 3) oikeudenmukaisuus ja 4) luottamus. Sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisten palvelujen eettisiin kysymyksiin liittyivät tietojen jakaminen, omistusoikeus, pääsy tietoihin ja tietosuoja, tietoisesti annettu suostumus, suojeleminen, oikeuksien puolustaminen ja asioiden ajaminen, tasapuolisuus ja yhdenvertaisuus, eriarvoisuuden välttäminen, digitaalisten palveluiden suunnittelijoiden ja sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön velvollisuus ammattitaitoon, tarkkuus ja tietojen oikeudellisuus ja käsittely, turvallisuus ja suhteellisuus.
Katsauksen tulokset antoivat uutta tietoa eettisistä kysymyksistä digitaalisissa palveluissa. Digitaalista eriarvoisuutta ilmenee sosiaali- ja terveydenhuollossa. Kansalaisia tulee ohjata sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisten palvelujen neuvonta- ja käyttöpalveluihin, ja opastaa käytössä asiakaslähtöisesti. Tutkielman tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää kehitettäessä digitaalisia palveluja ja edistettäessä käyttäjän asemaa tekemällä tarkistuslistan eettisistä kysymyksistä, jotka tulee huomioida. Jatkotutkimuksia tulisi tehdä digitaalisten palveluiden eettisten asioiden huomioimisesta, käyt-täjien kokemuksista sekä digitaalisten palvelujen saatavuudesta ja käytettävyydestä.
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata eettisiä kysymyksiä digitaalisten palveluiden käytössä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa, mitä voidaan hyödyntää suunniteltaessa ja kehitettäessä toimivia digitaalisia terveyspalveluja ja tietojärjestelmiä sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Tutkimus toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen tutkimukset on systemaattisella haulla etsitty tietokannoista CINAHL, PubMed, Cochrane, Academic Search Premier, Web of Science ja Scopus ja manuaalisella haulla englanninkielisistä alkuperäisistä empiirisistä tutkimuksista. Valitut tutkimukset arvioitiin metodien mukaisilla laadunarviointiin kehitettyjen tarkistuslistojen avulla ja analysoitiin temaattisen analyysin mukaisesti.
Katsaukseen valittiin sisäänotto- ja poissulkukriteerejä käyttäen 26 artikkelia, joista löydettiin neljä pääteemaa: 1) yksityisyys 2) hyvän tekeminen ja pahan välttäminen, 3) oikeudenmukaisuus ja 4) luottamus. Sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisten palvelujen eettisiin kysymyksiin liittyivät tietojen jakaminen, omistusoikeus, pääsy tietoihin ja tietosuoja, tietoisesti annettu suostumus, suojeleminen, oikeuksien puolustaminen ja asioiden ajaminen, tasapuolisuus ja yhdenvertaisuus, eriarvoisuuden välttäminen, digitaalisten palveluiden suunnittelijoiden ja sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön velvollisuus ammattitaitoon, tarkkuus ja tietojen oikeudellisuus ja käsittely, turvallisuus ja suhteellisuus.
Katsauksen tulokset antoivat uutta tietoa eettisistä kysymyksistä digitaalisissa palveluissa. Digitaalista eriarvoisuutta ilmenee sosiaali- ja terveydenhuollossa. Kansalaisia tulee ohjata sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisten palvelujen neuvonta- ja käyttöpalveluihin, ja opastaa käytössä asiakaslähtöisesti. Tutkielman tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää kehitettäessä digitaalisia palveluja ja edistettäessä käyttäjän asemaa tekemällä tarkistuslistan eettisistä kysymyksistä, jotka tulee huomioida. Jatkotutkimuksia tulisi tehdä digitaalisten palveluiden eettisten asioiden huomioimisesta, käyt-täjien kokemuksista sekä digitaalisten palvelujen saatavuudesta ja käytettävyydestä.