Kuvatarinan ymmärtämisen kehittyminen tehostetun satuintervention aikana
Verkama, Aino (2019-04-02)
Kuvatarinan ymmärtämisen kehittyminen tehostetun satuintervention aikana
Verkama, Aino
(02.04.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019040911674
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019040911674
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida viisivuotiaiden lasten kuvatarinan ymmärtämisen kehittymistä tehostetun satuintervention aikana. Lisäksi tutkittiin, missä määrin vanhempien lukuaktiivisuus sekä Pyryn ja Poudan tarinoiden lukeminen kotona olivat yhteydessä kuvatarinan ymmärtämisen kehittymiseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin näitä tuloksia kahden peräkkäisinä vuosina tehostettuun satuinterventioon osallistuneen kohortin (kohortti 1: 2015–2016; kohortti 2: 2016–2017) välillä. Lisäksi selvitettiin, löytyykö kahden kohortin lasten kuvatarinan ymmärtämisen lähtötason ja kehityksen suhteen erilaisia kehitysprofiileja eli alaryhmiä. Lopuksi analysoitiin vanhempien mielipiteitä tehostettuun satuinterventioon kuuluvien Pyryn ja Poudan tarinoiden lukemisesta sekä mielipiteiden yhteyttä lasten kuvatarinan ymmärtämisen kehittymiseen.
Tämä tutkimus on osa Turun yliopiston SataKiel-projektia (vastuullinen tutkija: Janne Lepola), joka pohjautuu Orvaston ja Levolan (2010) Seitsemän minuuttia sadulle toimintamalliin. Tutkimus toteutettiin eräässä varsinaissuomalaisessa kaupungissa, viidessä eri päiväkodissa. Kaikki tutkimukseen osallistuneet lapset kuuluivat tehostetun satujenlukemisen päiväkotiryhmiin. Lasten alkumittaus suoritettiin päiväkotivuoden alussa, syksyllä 2016 ja loppumittaus päiväkotivuoden lopussa, keväällä 2017. Vanhemmille suunnattu kysely toteutettiin helmikuussa 2017. Kuvatarinan ymmärtämistä arvioitiin syksyllä ja keväällä samalla tehtäväsarjalla. Testi muodostui vapaan, muistinvaraisen kerronnan tehtävästä sekä tarinan eri tapahtumiin liittyvistä vihjeistetyistä kysymyksistä. Vanhempien lukuaktiivisuutta ja mielipiteitä arvioitiin vanhemmille suunnatun kyselyn avulla. Aineistoa analysoitiin IBM SPSS -tilastoohjelmalla sekä laadullisesti sisällön analyysiä käyttäen.
Tulokset osoittivat, että lasten kuvatarinan ymmärtäminen kehittyi tilastollisesti merkitsevästi tehostetun satuintervention aikana. Tulos on samansuuntainen aiempien tutkimusten kanssa. Tutkimuksessa tunnistettiin kahden kohortin lasten kuvatarinan ymmärtämisen lähtötason ja kehityksen suhteen kolme erilaista kehitysprofiilia eli alaryhmää: taitavat ymmärtäjät, keskitason suoriutujat sekä kehittyjät. Vanhempien lukuaktiivisuudella oli positiivinen, mutta ei tilastollisesti merkitsevä yhteys lasten kuvatarinan ymmärtämiseen. Vanhempien mielipiteet Pyryn ja Poudan tarinoiden lukemisesta kotona olivat pääosin myönteisiä, mutta lasten kuvatarinan ymmärtäminen ei ollut yhteydessä vanhempien mielipiteisiin toimintamallin toteuttamisesta. Johtopäätöksenä tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että lasten ymmärtämisen taidot kehittyvät molemmilla satuinterventioon osallistuvilla kohorteilla ja kuvatarinan ymmärtämisen taitoja on tärkeä tukea jo varhaiskasvatuksessa, koska ne ennakoivat myöhempää menestystä luetun ymmärtämisessä.
Tämä tutkimus on osa Turun yliopiston SataKiel-projektia (vastuullinen tutkija: Janne Lepola), joka pohjautuu Orvaston ja Levolan (2010) Seitsemän minuuttia sadulle toimintamalliin. Tutkimus toteutettiin eräässä varsinaissuomalaisessa kaupungissa, viidessä eri päiväkodissa. Kaikki tutkimukseen osallistuneet lapset kuuluivat tehostetun satujenlukemisen päiväkotiryhmiin. Lasten alkumittaus suoritettiin päiväkotivuoden alussa, syksyllä 2016 ja loppumittaus päiväkotivuoden lopussa, keväällä 2017. Vanhemmille suunnattu kysely toteutettiin helmikuussa 2017. Kuvatarinan ymmärtämistä arvioitiin syksyllä ja keväällä samalla tehtäväsarjalla. Testi muodostui vapaan, muistinvaraisen kerronnan tehtävästä sekä tarinan eri tapahtumiin liittyvistä vihjeistetyistä kysymyksistä. Vanhempien lukuaktiivisuutta ja mielipiteitä arvioitiin vanhemmille suunnatun kyselyn avulla. Aineistoa analysoitiin IBM SPSS -tilastoohjelmalla sekä laadullisesti sisällön analyysiä käyttäen.
Tulokset osoittivat, että lasten kuvatarinan ymmärtäminen kehittyi tilastollisesti merkitsevästi tehostetun satuintervention aikana. Tulos on samansuuntainen aiempien tutkimusten kanssa. Tutkimuksessa tunnistettiin kahden kohortin lasten kuvatarinan ymmärtämisen lähtötason ja kehityksen suhteen kolme erilaista kehitysprofiilia eli alaryhmää: taitavat ymmärtäjät, keskitason suoriutujat sekä kehittyjät. Vanhempien lukuaktiivisuudella oli positiivinen, mutta ei tilastollisesti merkitsevä yhteys lasten kuvatarinan ymmärtämiseen. Vanhempien mielipiteet Pyryn ja Poudan tarinoiden lukemisesta kotona olivat pääosin myönteisiä, mutta lasten kuvatarinan ymmärtäminen ei ollut yhteydessä vanhempien mielipiteisiin toimintamallin toteuttamisesta. Johtopäätöksenä tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että lasten ymmärtämisen taidot kehittyvät molemmilla satuinterventioon osallistuvilla kohorteilla ja kuvatarinan ymmärtämisen taitoja on tärkeä tukea jo varhaiskasvatuksessa, koska ne ennakoivat myöhempää menestystä luetun ymmärtämisessä.