"Kuunnella ja ohjata eteenpäin" - Terveydenhoitajien mielenterveyshoitotyön osaaminen lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa
Putkuri, Tiina (2019-04-01)
"Kuunnella ja ohjata eteenpäin" - Terveydenhoitajien mielenterveyshoitotyön osaaminen lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa
Putkuri, Tiina
(01.04.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019041011770
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019041011770
Tiivistelmä
Mielenterveyteen liittyviä oireita on jopa 23 %:lla lapsista ja nuorista. Psykiatrisen erikoissairaanhoidon asiakasmäärät ovat kasvaneet ja monessa maassa on havahduttu miettimään, kuinka terveydenhoitajat voisivat vastata lisääntyvään mielenterveysongelmien esiintyvyyteen. Terveydenhoitajien mielenterveyshoitotyön osaamista on kuitenkin tutkittu toistaiseksi melko vähän, vaikkakin tutkimusten määrä viime vuosina on lisääntynyt erityisesti kouluterveydenhoitajien osalta. Suomalainen neuvolasysteemi on maailmalla harvinainen ja neuvolassa työskentelevien terveydenhoitajien mielenterveysosaamisesta on hyvin niukasti tutkimusta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata terveydenhoitajien mielenterveyshoitotyön osaamista lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida terveydenhoitajan näkökulmasta terveydenhoitajakoulutuksen antamia valmiuksia mielenterveyshoitotyön toteuttamiselle lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa sekä selvittää täydennyskoulutustarpeita. Tutkimuskysymykset olivat 1. Mitä mielenterveyshoitotyön osaamista lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa työskentelevillä terveydenhoitajilla on? 2. Mitkä valmiudet terveydenhoitajat kokevat terveydenhoitajakoulutuksen antaneen mielenterveyshoitotyön toteuttamiseen lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa? ja 3. Mitä täydennyskoulutusta lastenneuvoloiden ja kouluterveydenhuollon terveydenhoitajat kokevat tarvitsevansa mielenterveyshoitotyön alueelta? Aineisto kerättiin haastattelemalla 24 terveydenhoitajaa viidessä fokusryhmähaastattelussa maaliskuussa 2018. Aineisto analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysiä ja temaattista verkostoanalyysiä.
Terveydenhoitajien mielenterveyshoitotyön osaamista kuvaaviksi teemoiksi tunnistettiin 1) Vahva mielenterveysongelmien ennaltaehkäisy, 2) Työkokemukseen pohjaava mielenterveysongelmien seulonta, 3) Terveydenhoitajan kiinnostuksesta riippuva mielenterveysongelmissa vierellä kulkeminen, 4) Innokas jatkohoitoon ohjaaminen ja 5) Empaattinen ja vastuullinen asenne mielenterveystyön toteuttamisen perustana. Terveydenhoitajat eivät kokeneet saaneensa koulutuksestaan riittäviä valmiuksia mielenterveyshoitotyön toteuttamiseen työssään. Tarvittavan täydennyskoulutuksen aiheiksi nimettiin teoriatieto mielenterveysongelmista, mielenterveysongelmien tunnistaminen ja seulonta, psykoedukaatio, vaikuttava keskustelu, näyttöön perustuvat interventiot, ahdistuksen ja masennuksen hoito sekä hoitopolut.
Terveydenhoitajat kokevat mielenterveyshoitotyön osaamisensa puutteellisena. Sekä peruskoulutusta että täydennyskoulutusta on kehitettävä mielenterveyshoitotyön osalta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata terveydenhoitajien mielenterveyshoitotyön osaamista lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida terveydenhoitajan näkökulmasta terveydenhoitajakoulutuksen antamia valmiuksia mielenterveyshoitotyön toteuttamiselle lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa sekä selvittää täydennyskoulutustarpeita. Tutkimuskysymykset olivat 1. Mitä mielenterveyshoitotyön osaamista lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa työskentelevillä terveydenhoitajilla on? 2. Mitkä valmiudet terveydenhoitajat kokevat terveydenhoitajakoulutuksen antaneen mielenterveyshoitotyön toteuttamiseen lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa? ja 3. Mitä täydennyskoulutusta lastenneuvoloiden ja kouluterveydenhuollon terveydenhoitajat kokevat tarvitsevansa mielenterveyshoitotyön alueelta? Aineisto kerättiin haastattelemalla 24 terveydenhoitajaa viidessä fokusryhmähaastattelussa maaliskuussa 2018. Aineisto analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysiä ja temaattista verkostoanalyysiä.
Terveydenhoitajien mielenterveyshoitotyön osaamista kuvaaviksi teemoiksi tunnistettiin 1) Vahva mielenterveysongelmien ennaltaehkäisy, 2) Työkokemukseen pohjaava mielenterveysongelmien seulonta, 3) Terveydenhoitajan kiinnostuksesta riippuva mielenterveysongelmissa vierellä kulkeminen, 4) Innokas jatkohoitoon ohjaaminen ja 5) Empaattinen ja vastuullinen asenne mielenterveystyön toteuttamisen perustana. Terveydenhoitajat eivät kokeneet saaneensa koulutuksestaan riittäviä valmiuksia mielenterveyshoitotyön toteuttamiseen työssään. Tarvittavan täydennyskoulutuksen aiheiksi nimettiin teoriatieto mielenterveysongelmista, mielenterveysongelmien tunnistaminen ja seulonta, psykoedukaatio, vaikuttava keskustelu, näyttöön perustuvat interventiot, ahdistuksen ja masennuksen hoito sekä hoitopolut.
Terveydenhoitajat kokevat mielenterveyshoitotyön osaamisensa puutteellisena. Sekä peruskoulutusta että täydennyskoulutusta on kehitettävä mielenterveyshoitotyön osalta.