Näytä suppeat kuvailutiedot

Operatiivisen markkinointisuunnitelman laatiminen premium lifestyle -brändille : Case Malvarrosa

Toivanen, Jenna (2019-04-03)

dc.contributor.authorToivanen, Jenna
dc.date.accessioned2019-05-09T10:04:02Z
dc.date.available2019-05-09T10:04:02Z
dc.date.issued2019-04-03
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/147146
dc.description.abstractDigitaalinen kehitys on johtanut uudenlaisten teknologioiden ja medioiden syntymiseen. Sosiaalinen media on yksi internetin rinnalle noussut merkittävä viestintäalusta, joka on muokannut sekä kuluttajien että yritysten tapaa ja mahdollisuuksia kommunikoida. Sosiaalisen median vuoksi yritysten on entistä vaikeampaa hallita, mitä niistä puhutaan tai kirjoitetaan, mutta samalla yrityksillä on entistä enemmän mahdollisuuksia viestiä itsestään ja tuottaa valitsemaansa sisältöä. Sisällöntuotannon tukena toimii hyvin laadittu markkinointisuunnitelma. Tämän tutkielman tarkoituksena on analysoida valitun kohdeorganisaation tämänhetkisen markkinoinnin suunnittelua ja toteutusta ja teoriataustaan sekä empiiriseen nykytila-analyysiin pohjautuen laatia yritykselle sen resurssit huomioon ottaen relevantti ja toteuttamiskelpoinen operatiivinen markkinointisuunnitelma. Tutkimuksen tarkoitus tullaan täyttämään hyödyntäen konstruktiivista tutkimusotetta. Konstruktiivisen tutkimusotteen avulla markkinointisuunnitelma koostetaan yhdessä kohdeorganisaation kanssa heidän asettamiin tavoitteisiin pohjautuen. Tutkielman kohdeorganisaatioksi on valittu vaatteita tarjoava yritys Malvarrosa, joka toimii Espanjan markkinoilla. Tutkielman teoriatausta pohjautuu markkinoinnin johtamisen osa-alueista markkinoinnin suunnitteluun. Markkinoinnin suunnittelusta nostetaan esille kohdeorganisaation kannalta keskeisimmät osa-alueet, joita hyödynnetään varsinaista markkinointisuunnitelmaa laadittaessa. Lisäksi käsitellään digitaalisen markkinoinnin teoreettista taustaa, sillä koostettava markkinointisuunnitelma toteutetaan digitaalisia markkinointikanavia hyödyntäen. Tutkielman aineisto kerättiin kahden puolistrukturoidun haastattelun avulla. Haastateltavana oli toinen kohdeorganisaation kahdesta perustajajäsenestä. Konstruktiiviseen tutkimustapaan nojaten kohdeorganisaatiolle konstruoitiin operatiivinen markkinointisuunnitelma yhdistämällä teoriasta valittuja elementtejä kohdeorganisaation käytännön osaamiseen ja mahdollisuuksiin. Lopputuloksena syntyi pääasiassa sosiaaliseen mediaan painottuva operatiivinen markkinointisuunnitelma, jonka tärkeimmät elementit ovat sisältömarkkinointi ja vaikuttajamarkkinointi. Operatiivisen sosiaalisen median markkinointisuunnitelman pohjana on järkevää käyttää sisältökalenteria, joka ohjaa sekä orgaanista että maksettua läsnäoloa valituissa kanavissa lyhyellä aikavälillä. Tutkimuksen lopputuloksista voidaan päätellä, että digitalisoituneessa nykymaailmassa läsnäolo sosiaalisen median kanavissa on myös yritystoiminnan kannalta tärkeää, eikä sinne tuotetun sisällön merkitystä voida korostaa liikaa. Tutkimustulosten voidaan arvioida pätevän ainakin jossakin määrin myös muihin vastaavanlaisiin pieniin yrityksiin.
dc.format.extent102
dc.language.isofin
dc.rightsfi=Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.|en=This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|
dc.subjectoperatiivinen markkinointisuunnitelma, sosiaalinen media, konstruktiivinen tutkimus
dc.titleOperatiivisen markkinointisuunnitelman laatiminen premium lifestyle -brändille : Case Malvarrosa
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|
dc.rights.accessrightsavoin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2019040911672
dc.contributor.facultyfi=Turun kauppakorkeakoulu|en=Turku School of Economics|
dc.contributor.studysubjectfi=Markkinointi|en=Marketing|
dc.contributor.departmentfi=Markkinoinnin ja kansainvälisen liiketoiminnan laitos|en=Department of Marketing and International Business|


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot