Lapsen teknisen lukutaidon ja lukumotivaation kehittyminen eläinavusteisen intervention avulla
Leal, Tiia (2019-03-26)
Lapsen teknisen lukutaidon ja lukumotivaation kehittyminen eläinavusteisen intervention avulla
Leal, Tiia
(26.03.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019041212153
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019041212153
Tiivistelmä
Eläinten hyödyntäminen oppimisen ja kuntoutumisen tukena on yleistynyt nopealla tahdilla viimeisen vuosikymmenen aikana. Tässä tutkimuksessa selvitettiin lukutaidon edistymistä eläinavusteisen Luetaan koiralle -intervention avulla kahdessa ryhmässä: koeryhmässä (n=8), joka luki koiralle ja aktiivisessa kontrolliryhmässä (n=8), joka luki pehmokoiralle. Tavoitteena oli, että miellyttävä lukemistilanne parantaa toistuessaan lukumotivaatiota sekä kasvattaa harjoittelun määrää, mikä taas vaikuttaa myönteisesti tekniseen lukutaitoon. Tutkittavat olivat 8-9 -vuotiaita tavalliseen kouluopetukseen osallistuvia lapsia, joille lukeminen oli vaikeaa ja vastenmielistä. Lapset kävivät kirjastossa lukemassa koiralle tai pehmokoiralle (10 min./vko) noin neljän kuukauden ajan. Alkumittauksessa, loppumittauksessa, ja noin viisi viikkoa intervention jälkeen viivästetyssä loppumittauksessa arvioitiin lukemisen kognitiivisia osataitoja, teknistä lukutaitoa sekä lukumotivaatiota.
Koeryhmä ja aktiivinen kontrolliryhmä eivät kehittyneet lukemisen osataidoissa eivätkä teknisessä lukutaidossa eri tavalla intervention aikana. Lukemisen osataidoista kehittyivät intervention aikana äänteiden prosessoinnin taidot kontrolliryhmässä ja kiirehdityn nimeämisen taidot koeryhmässä. Teknisen lukutaidon osalta lukuaika parani intervention aikana molemmissa ryhmissä ja muutos oli nähtävissä vielä viivästetyssä loppumittauksessa. Lasten ja vanhempien arvioiden perusteella lukutaidossa ei tapahtunut muutosta kummassakaan ryhmässä. Alkumittauksessa kontrolliryhmä luki mieluummin kotona koulutehtäviin liittyviä tekstejä kuin koeryhmä. Ryhmät lähenivät toisiaan intervention aikana, eikä eroa ollut nähtävissä enää loppumittauksessa eikä viivästetyssä loppumittauksessa. Vanhempien arvion mukaan lukemisen välttely väheni koeryhmässä, mutta muutos ei ollut nähtävissä enää viivästetyssä loppumittauksessa.
Luetaan koiralle -interventiolla ei ollut tämän tutkimuksen perusteella arvioituna myönteistä vaikutusta lasten tekniseen lukutaitoon ja lukumotivaatioon. Koiralle lukeminen voi olla joillekin lapsille mukava tapa harjoitella lukemista, mutta se ei korvaa tutkitusti tehokkaita opetus- ja kuntoutusmuotoja, joissa lapsen voimavarat ja yksilölliset kiinnostuksen kohteet on huomioitu.
Asiasanat: tekninen lukutaito, lukemisen vaikeus, lukumotivaatio, eläinavusteinen interventio
Koeryhmä ja aktiivinen kontrolliryhmä eivät kehittyneet lukemisen osataidoissa eivätkä teknisessä lukutaidossa eri tavalla intervention aikana. Lukemisen osataidoista kehittyivät intervention aikana äänteiden prosessoinnin taidot kontrolliryhmässä ja kiirehdityn nimeämisen taidot koeryhmässä. Teknisen lukutaidon osalta lukuaika parani intervention aikana molemmissa ryhmissä ja muutos oli nähtävissä vielä viivästetyssä loppumittauksessa. Lasten ja vanhempien arvioiden perusteella lukutaidossa ei tapahtunut muutosta kummassakaan ryhmässä. Alkumittauksessa kontrolliryhmä luki mieluummin kotona koulutehtäviin liittyviä tekstejä kuin koeryhmä. Ryhmät lähenivät toisiaan intervention aikana, eikä eroa ollut nähtävissä enää loppumittauksessa eikä viivästetyssä loppumittauksessa. Vanhempien arvion mukaan lukemisen välttely väheni koeryhmässä, mutta muutos ei ollut nähtävissä enää viivästetyssä loppumittauksessa.
Luetaan koiralle -interventiolla ei ollut tämän tutkimuksen perusteella arvioituna myönteistä vaikutusta lasten tekniseen lukutaitoon ja lukumotivaatioon. Koiralle lukeminen voi olla joillekin lapsille mukava tapa harjoitella lukemista, mutta se ei korvaa tutkitusti tehokkaita opetus- ja kuntoutusmuotoja, joissa lapsen voimavarat ja yksilölliset kiinnostuksen kohteet on huomioitu.
Asiasanat: tekninen lukutaito, lukemisen vaikeus, lukumotivaatio, eläinavusteinen interventio