Luokanopettaja-kansanedustajien arvot : Opettajankoulutus ja arvot kansanedustajien työssä
Lempiäinen, Jesper (2019-04-02)
Luokanopettaja-kansanedustajien arvot : Opettajankoulutus ja arvot kansanedustajien työssä
Lempiäinen, Jesper
(02.04.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019040811469
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019040811469
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millä tavalla arvot vaikuttavat maisteritasoisen luokanopettajakoulutuksen saaneiden merkittävässä kansalaisaktiivin tehtävässä toimineiden henkilöiden työhön. Merkittävällä kansalaisaktiivin tehtävällä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa kansanedustajaa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten tutkittavien arvot muuttuivat opettajankoulutuksen seurauksena ja millaisia arvotyyppejä tutkittavat edustavat. Tutkimuksen aikana syntyi sivutuotteena tietoa tutkimukseen osallistuneiden henkilöiden motiiveista opettajankoulutukseen hakeutumiselle, heidän arvioistaan opettajankoulutuksesta, arvojen näkyvyydestä opettajankoulutuksessa sekä muista kuin arvoperäisistä kansalaisaktiivin uran vaikuttimista.
Tutkimus on luonteeltaan kuvaileva kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastatteluja varten identifioitiin yhteensä 13 henkilöä, joilla on sekä maisteritasoinen luokanopettajakoulutus että kokemusta kansanedustajan tehtävistä. Näistä kuusi suostui haastatteluun. Haastatteluja toteutettiin sekä puhelimitse että kasvotusten, eikä niihin osallistunut tutkijan ja haastateltavan lisäksi muita henkilöitä. Kerätty aineisto on esitelty anonyymisti tutkittavien identiteetin suojelemiseksi.
Tutkimustulosten perusteella maisteritasoisen luokanopettajakoulutuksen saaneiden kansanedustajien arvomaailmoissa on havaittavissa joitakin yhtäläisyyksiä. Näiden ei kuitenkaan voida väittää olevan seurausta opettajankoulutuksesta, sillä tulosten perusteella arvoja ei eksplisiittisesti käsitellä opettajankoulutuksessa, eivätkä haastateltavat kokeneet opettajankoulutuksen juuri muuttaneen heidän arvojaan. Eniten haastateltujen arvoissa korostuivat universalismi ja itseohjautuvuus.
Tulosten perusteella haastateltavat tunnistavat arvojen olevan ainakin jossain määrin merkittävä tekijä heidän kansalaisaktiivin työssään. Arvot ovat ohjanneet heidän toimintaansa esimerkiksi puolueen valinnassa, äänestystilanteissa sekä erilaisten aloitteiden kannattamisessa. Lisäksi haastateltavat kokevat opettajankoulutuksen antaneen välineitä kansalaisaktiivina toimimiseen esimerkiksi esiintymistaitojen muodossa.
Tutkimus on luonteeltaan kuvaileva kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastatteluja varten identifioitiin yhteensä 13 henkilöä, joilla on sekä maisteritasoinen luokanopettajakoulutus että kokemusta kansanedustajan tehtävistä. Näistä kuusi suostui haastatteluun. Haastatteluja toteutettiin sekä puhelimitse että kasvotusten, eikä niihin osallistunut tutkijan ja haastateltavan lisäksi muita henkilöitä. Kerätty aineisto on esitelty anonyymisti tutkittavien identiteetin suojelemiseksi.
Tutkimustulosten perusteella maisteritasoisen luokanopettajakoulutuksen saaneiden kansanedustajien arvomaailmoissa on havaittavissa joitakin yhtäläisyyksiä. Näiden ei kuitenkaan voida väittää olevan seurausta opettajankoulutuksesta, sillä tulosten perusteella arvoja ei eksplisiittisesti käsitellä opettajankoulutuksessa, eivätkä haastateltavat kokeneet opettajankoulutuksen juuri muuttaneen heidän arvojaan. Eniten haastateltujen arvoissa korostuivat universalismi ja itseohjautuvuus.
Tulosten perusteella haastateltavat tunnistavat arvojen olevan ainakin jossain määrin merkittävä tekijä heidän kansalaisaktiivin työssään. Arvot ovat ohjanneet heidän toimintaansa esimerkiksi puolueen valinnassa, äänestystilanteissa sekä erilaisten aloitteiden kannattamisessa. Lisäksi haastateltavat kokevat opettajankoulutuksen antaneen välineitä kansalaisaktiivina toimimiseen esimerkiksi esiintymistaitojen muodossa.