Virtuaaliopetus lääketieteen lisensiaattien koulutuksessa
Ohrankämmen, Tero (2019-04-09)
Virtuaaliopetus lääketieteen lisensiaattien koulutuksessa
Ohrankämmen, Tero
(09.04.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019041512401
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019041512401
Tiivistelmä
Tässä syventävässä työssä kartoitan lääketieteen opiskelijoiden mielipidettä virtuaalista oppimisympäristöistä. Tarkoituksena on kerätä aineisto, jonka avulla voidaan kehittää opetusta.
Aineisto kerättiin anonyymillä Webropol-kyselyllä. Kysely lähetettiin ensimmäisen, toisen ja kuudennen vuoden opiskelijoille. Vastaanottajia oli yhteensä 472. Kyselyyn vastasi yhteensä 155/472 opiskelijaa vastaus prosentin ollen näin 32.8%. Ensimmäiseltä vuosikurssilta vastaajia oli 68 kappaletta, toiselta vuosikurssilta 22 kappaletta ja kuudennelta vuosikurssilta 65 kappaletta Vastaukset analysoitiin vuosikursseittain sekä kokonaisuudessaan.
Aineistossa kliinistä harjoittelua ei haluta vähentää, mutta virtuaalisiin potilaisiin sekä sähköisiin oppimisympäristöihin suhtaudutaan positiivisesti. Tämän perusteella voidaan päätellä lääketieteen opiskelijoiden pitävän sähköisiä oppimisympäristöjä sekä virtuaalipotilas harjoitteita mahdollisuutena kehittää tulevaisuuden opetusta ja hyvänä apuna opetuksessa.
Aineisto kerättiin anonyymillä Webropol-kyselyllä. Kysely lähetettiin ensimmäisen, toisen ja kuudennen vuoden opiskelijoille. Vastaanottajia oli yhteensä 472. Kyselyyn vastasi yhteensä 155/472 opiskelijaa vastaus prosentin ollen näin 32.8%. Ensimmäiseltä vuosikurssilta vastaajia oli 68 kappaletta, toiselta vuosikurssilta 22 kappaletta ja kuudennelta vuosikurssilta 65 kappaletta Vastaukset analysoitiin vuosikursseittain sekä kokonaisuudessaan.
Aineistossa kliinistä harjoittelua ei haluta vähentää, mutta virtuaalisiin potilaisiin sekä sähköisiin oppimisympäristöihin suhtaudutaan positiivisesti. Tämän perusteella voidaan päätellä lääketieteen opiskelijoiden pitävän sähköisiä oppimisympäristöjä sekä virtuaalipotilas harjoitteita mahdollisuutena kehittää tulevaisuuden opetusta ja hyvänä apuna opetuksessa.