Mindfulness-harjoittelu lääketieteen opiskelijoiden tukena
Sandvik, Leila (2019-04-11)
Mindfulness-harjoittelu lääketieteen opiskelijoiden tukena
Sandvik, Leila
(11.04.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019041512454
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019041512454
Tiivistelmä
Tämän syventävien opintojen kirjallisen työn aiheena on mindfulness-harjoittelu lääketieteen opiskelijoiden apuna. Tavoitteena on hyödyntää aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja selvittää, minkälaisia hyötyjä lääketieteen opiskelijat voisivat saada mindfulness-harjoittelusta. Tarkoituksena on myös selvittää, hyötyisivätkö lääketieteen opiskelijat yliopiston järjestämästä mindfulness-kurssista. Työn tutkimusosassa selvitetään, turkulaisten lääketieteen opiskelijoiden kokemuksia ja mielipiteitä mindfulness-harjoittelusta. Lisäksi selvitetään, ovatko opiskelijat hyödyntäneet yliopiston tarjoamaa ”Tietoinen läsnäolo -harjoituksia ja teoriaa” -Moodle-aluetta.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselynä Turun lääketieteellisen tiedekunnan opiskelijoille keväällä 2018. Tiedekunnan opiskelijoista kyselyyn vastasi 152 henkilöä. Kysymykset olivat suurimmaksi osaksi monivalintakysymyksiä. Lisäksi mukana oli muutamia tarkentavia kysymyksiä sekä yksi avoinkysymys. Analysoinnissa käytettiin sekä kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä.
Tutkimuksen perusteella mindfulness-harjoittelu ei ole vakiintunut opiskelijoiden käyttöön. Suurin osa opiskelijoista ei ole tiennyt tarjolla olevasta Moodle alueesta tai ei ole ehtinyt tutustumaan siihen. Ne opiskelijat, jotka ovat kokeilleet mindfulness-harjoitteita, kokevat niistä olevan hyötyä rauhoittumiseen ja stressinhallintaan. Vain pieni osa opiskelijoista tekee harjoitteita säännöllisesti lähinnä ajanpuutteen vuoksi.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselynä Turun lääketieteellisen tiedekunnan opiskelijoille keväällä 2018. Tiedekunnan opiskelijoista kyselyyn vastasi 152 henkilöä. Kysymykset olivat suurimmaksi osaksi monivalintakysymyksiä. Lisäksi mukana oli muutamia tarkentavia kysymyksiä sekä yksi avoinkysymys. Analysoinnissa käytettiin sekä kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä.
Tutkimuksen perusteella mindfulness-harjoittelu ei ole vakiintunut opiskelijoiden käyttöön. Suurin osa opiskelijoista ei ole tiennyt tarjolla olevasta Moodle alueesta tai ei ole ehtinyt tutustumaan siihen. Ne opiskelijat, jotka ovat kokeilleet mindfulness-harjoitteita, kokevat niistä olevan hyötyä rauhoittumiseen ja stressinhallintaan. Vain pieni osa opiskelijoista tekee harjoitteita säännöllisesti lähinnä ajanpuutteen vuoksi.