Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mindfulness-harjoittelu lääketieteen opiskelijoiden tukena

Sandvik, Leila (2019-04-11)

Mindfulness-harjoittelu lääketieteen opiskelijoiden tukena

Sandvik, Leila
(11.04.2019)
Katso/Avaa
Sandvik_Leila_Opinnäyte.pdf (533.3Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019041512454
Tiivistelmä
Tämän syventävien opintojen kirjallisen työn aiheena on mindfulness-harjoittelu lääketieteen opiskelijoiden apuna. Tavoitteena on hyödyntää aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja selvittää, minkälaisia hyötyjä lääketieteen opiskelijat voisivat saada mindfulness-harjoittelusta. Tarkoituksena on myös selvittää, hyötyisivätkö lääketieteen opiskelijat yliopiston järjestämästä mindfulness-kurssista. Työn tutkimusosassa selvitetään, turkulaisten lääketieteen opiskelijoiden kokemuksia ja mielipiteitä mindfulness-harjoittelusta. Lisäksi selvitetään, ovatko opiskelijat hyödyntäneet yliopiston tarjoamaa ”Tietoinen läsnäolo -harjoituksia ja teoriaa” -Moodle-aluetta.

Tutkimus toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselynä Turun lääketieteellisen tiedekunnan opiskelijoille keväällä 2018. Tiedekunnan opiskelijoista kyselyyn vastasi 152 henkilöä. Kysymykset olivat suurimmaksi osaksi monivalintakysymyksiä. Lisäksi mukana oli muutamia tarkentavia kysymyksiä sekä yksi avoinkysymys. Analysoinnissa käytettiin sekä kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä.

Tutkimuksen perusteella mindfulness-harjoittelu ei ole vakiintunut opiskelijoiden käyttöön. Suurin osa opiskelijoista ei ole tiennyt tarjolla olevasta Moodle alueesta tai ei ole ehtinyt tutustumaan siihen. Ne opiskelijat, jotka ovat kokeilleet mindfulness-harjoitteita, kokevat niistä olevan hyötyä rauhoittumiseen ja stressinhallintaan. Vain pieni osa opiskelijoista tekee harjoitteita säännöllisesti lähinnä ajanpuutteen vuoksi.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9229]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste