Pyydän anteeksi koko sydämestäni : argumentaatio ja retoriset keinot julkisissa pahoitteluissa
Saine, Heli (2019-04-18)
Pyydän anteeksi koko sydämestäni : argumentaatio ja retoriset keinot julkisissa pahoitteluissa
Saine, Heli
(18.04.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019050814743
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019050814743
Tiivistelmä
Analysoin pro gradu -työssäni julkisten pahoitteluiden argumentaatiota ja retoriikkaa. Tutkimukseni tavoite on selvittää, millaisin argumentaatiotavoin ja retorisin tehokeinoin julkisesti pahoittelevat henkilöt pyrkivät vaikuttamaan vastaanottajiinsa. Tarkastelen myös sitä, ovatko jotkin julkiset pahoittelut merkittävästi argumentoivampia kuin toiset.
Aineistoni koostuu 56 tekstistä, joissa julkisuuden henkilö pyytää anteeksi jotakin toimintaansa. Suurin osa aineistostani on verkossa julkaistuja uutisartikkeleita, joista analysoin vain pahoittelijoiden suoria sitaatteja. Uutisten lisäksi aineistooni kuuluu muutamia Facebook-kirjoituksia, blogitekstejä ja vastineita. Olen kerännyt aineistoni erilaisia uutismedioita aktiivisesti seuraten ja Googlen hakukoneella etsien.
Tutkimuksestani selviää, että julkisissa pahoitteluissa käytetään suhteellisen monipuolisesti erilaisia argumentaatiotapoja ja retorisia tehokeinoja. Suurin osa näistä kielellisen vaikuttamisen keinoista esiintyy kuitenkin vain muutamissa pahoittelevissa teksteissä, eikä aineistoni yleisimpiäkään keinoja löydy kuin alle puolessa analysoimistani pahoitteluteksteistä. Eniten argumentaatiotapoja ja retorisia tehokeinoja sisältävät Facebook-kirjoitukset, blogitekstit ja vastineet. Vähiten kielellistä vaikuttamista sen sijaan esiintyy Helsingin Sanomien uutisartikkeleissa, joissa myös suorien sitaattien määrä on esimerkiksi iltapäivälehtiä pienempi.
Tutkimuksestani käy myös ilmi, että julkisissa pahoitteluissa kielellinen vaikuttaminen on hyvin hienovaraista suostuttelua. Aineistossani pahoittelijat eivät pyri argumentaatiotavoilla ja retorisilla tehokeinoilla yhteiskunnallisiin muutoksiin tai merkittäviin mielipiteen muutoksiin. Sen sijaan erityisesti julkisten pahoitteluiden argumentaatiotavoilla pyritään vaikuttamaan vastaanottajan tunteisiin. Toisinaan pahoittelijat pyrkivät myös retorisilla keinoilla aiheuttamaan vastaanottajissa tunnereaktioita. Tutkimukseni mukaan retoristen keinojen keskeisin funktio julkisissa pahoitteluissa on pahoittelijan oman liittoutumisasteen säätely.
Aineistoni koostuu 56 tekstistä, joissa julkisuuden henkilö pyytää anteeksi jotakin toimintaansa. Suurin osa aineistostani on verkossa julkaistuja uutisartikkeleita, joista analysoin vain pahoittelijoiden suoria sitaatteja. Uutisten lisäksi aineistooni kuuluu muutamia Facebook-kirjoituksia, blogitekstejä ja vastineita. Olen kerännyt aineistoni erilaisia uutismedioita aktiivisesti seuraten ja Googlen hakukoneella etsien.
Tutkimuksestani selviää, että julkisissa pahoitteluissa käytetään suhteellisen monipuolisesti erilaisia argumentaatiotapoja ja retorisia tehokeinoja. Suurin osa näistä kielellisen vaikuttamisen keinoista esiintyy kuitenkin vain muutamissa pahoittelevissa teksteissä, eikä aineistoni yleisimpiäkään keinoja löydy kuin alle puolessa analysoimistani pahoitteluteksteistä. Eniten argumentaatiotapoja ja retorisia tehokeinoja sisältävät Facebook-kirjoitukset, blogitekstit ja vastineet. Vähiten kielellistä vaikuttamista sen sijaan esiintyy Helsingin Sanomien uutisartikkeleissa, joissa myös suorien sitaattien määrä on esimerkiksi iltapäivälehtiä pienempi.
Tutkimuksestani käy myös ilmi, että julkisissa pahoitteluissa kielellinen vaikuttaminen on hyvin hienovaraista suostuttelua. Aineistossani pahoittelijat eivät pyri argumentaatiotavoilla ja retorisilla tehokeinoilla yhteiskunnallisiin muutoksiin tai merkittäviin mielipiteen muutoksiin. Sen sijaan erityisesti julkisten pahoitteluiden argumentaatiotavoilla pyritään vaikuttamaan vastaanottajan tunteisiin. Toisinaan pahoittelijat pyrkivät myös retorisilla keinoilla aiheuttamaan vastaanottajissa tunnereaktioita. Tutkimukseni mukaan retoristen keinojen keskeisin funktio julkisissa pahoitteluissa on pahoittelijan oman liittoutumisasteen säätely.