Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Muisti- tai keskittymisvaikeuksia kokevien lasten ja nuorten koettu liikunnallinen pätevyys

Pulkkinen, Arttu; Väisänen, Emmi (2019-04-16)

Muisti- tai keskittymisvaikeuksia kokevien lasten ja nuorten koettu liikunnallinen pätevyys

Pulkkinen, Arttu
Väisänen, Emmi
(16.04.2019)
Katso/Avaa
Pulkkinen_Arttu_Vaisanen_Emmi_opinnayte.pdf (930.6Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019050814861
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa (LIITU 2016) -tutkimuksen aineistoa (N=4398) hyödyntäen muisti- tai keskittymisvaikeuksia ilmoittaneiden viides-, seitsemäs- ja yhdeksäsluokkalaisten koettua liikunnallista pätevyyttä. Koettua liikunnallista pätevyyttä tarkasteltiin sekä pelkästä muisti- tai keskittymisvaikeudesta (muisti- tai keskittymisvaikeus -ryhmä, n=586) että muisti- tai keskittymisvaikeuden lisäksi muista vaikeuksista (päällekkäiset vaikeudet -ryhmä, n=636) ilmoittaneiden ryhmissä. Muisti- tai keskittymisvaikeuksia ja päällekkäisiä vaikeuksia ilmoittaneiden koettua liikunnallista pätevyyttä verrattiin niihin, jotka eivät ilmoittaneet mistään vaikeudesta (vammattomat-ryhmä). Lisäksi muisti- tai keskittymisvaikeuksia ja päällekkäisiä vaikeuksia ilmoittaneiden ryhmissä tarkasteltiin vaikeusasteiden (vaikeus ei juuri häiritse arjessa/vaikeus häiritsee arjessa), sukupuolten (poika/tyttö) ja ikäryhmien (11–12-vuotiaat, 13–14-vuotiaat ja 15–16-vuotiaat) välisiä eroja koetussa liikunnallisessa pätevyydessä.

Koettu liikunnallinen pätevyys oli sekä muisti- tai keskittymisvaikeuksia että päällekkäisiä vaikeuksia ilmoittaneilla melko korkea, mutta alhaisempi kuin vammattomilla. Alhaisin koettu liikunnallinen pätevyys oli päällekkäisiä vaikeuksia ilmoittaneilla, jotka kokivat muisti- tai keskittymisvaikeuden häiritsevän arjessa. Pojilla oli pääosin korkeampi koettu liikunnallinen pätevyys kuin tytöillä sekä muisti- tai keskittymisvaikeuksia että päällekkäisiä vaikeuksia ilmoittaneilla. Ikäryhmien välillä havaittiin eroja muisti- tai keskittymisvaikeuksia ilmoittaneilla: vanhimmalla ikäryhmällä (15–16-vuotiaat) oli alhaisempi koettu liikunnallinen pätevyys kuin nuorimmalla (11–12-vuotiaat) ikäryhmällä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että muisti- tai keskittymisvaikeus voi olla negatiivisesti yhteydessä koettuun liikunnalliseen pätevyyteen. Yhteys voi vahvistua lapsen sukupuolesta tai iästä riippumatta, jos muisti- tai keskittymisvaikeus häiritsee arjessa ja samalla sen rinnalla koetaan muita vaikeuksia.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9131]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste