"Jotten itse joutuisi 'nössöjen kerhoon'" – koulukiusaamisen syyt ja puuttuminen kiusaajien kertomana
Hänninen, Heidi; Haarnio, Hanna (2019-04-03)
"Jotten itse joutuisi 'nössöjen kerhoon'" – koulukiusaamisen syyt ja puuttuminen kiusaajien kertomana
Hänninen, Heidi
Haarnio, Hanna
(03.04.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019041812904
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019041812904
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli kartoittaa kiusaajien näkemyksiä koulukiusaamisen taustalla olevista syistä sekä kokemuksia siihen puuttumisesta. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä Turun korkeakouluopiskelijoilta ja siihen osallistui yhteensä 652 opiskelijaa. Tutkittavat vastasivat kysymyksiin takautuvasti, jolloin kyselyyn vastattiin ennen korkeakouluun pääsyä tapahtuneita koulukokemuksia muistellen.
Kiusaamisen syyt teemoiteltiin avoimen kysymyksen vastauksista. Löydettyjä syitä olivat pelko, ryhmäpaine, ajattelemattomuus, yleistäminen, sosiaalinen konflikti, kosto, oman aseman parantaminen, puuttumisen vaikeus, kosto, pahan olon purkaminen ja ryhmän ylläpitäminen. Pelolla tarkoitetaan tässä pelkoa oman aseman heikkenemisestä tai kiusatuksi joutumisesta.
Syiden lisäksi tutkittiin kiusaamiseen puuttumista kiusaajan näkökulmasta. Yleisin puuttunut taho oli opettaja ja keino puhuttelu. Mikäli kiusaamiseen ei ollut puututtu, olisivat vastaajat toivoneet opettajan väliintuloa ja selkeää kiusaamisen tuomitsemista.
Pohdinnassa korostuivat opettajan puuttumisen tärkeys ja jo olemassaoleva käsitys kiusaamisesta ryhmäilmiönä: kukaan ei kiusaa yksin eikä lasten voi olettaa yksin lopettavan kiusaamista. Tärkeitä tekijöitä kiusaamisen vastaisessa työssä ovat koulun selkeät toimintamallit, ryhmäyttäminen ja opettajan rohkeus puuttua asiaan.
Kiusaamisen syyt teemoiteltiin avoimen kysymyksen vastauksista. Löydettyjä syitä olivat pelko, ryhmäpaine, ajattelemattomuus, yleistäminen, sosiaalinen konflikti, kosto, oman aseman parantaminen, puuttumisen vaikeus, kosto, pahan olon purkaminen ja ryhmän ylläpitäminen. Pelolla tarkoitetaan tässä pelkoa oman aseman heikkenemisestä tai kiusatuksi joutumisesta.
Syiden lisäksi tutkittiin kiusaamiseen puuttumista kiusaajan näkökulmasta. Yleisin puuttunut taho oli opettaja ja keino puhuttelu. Mikäli kiusaamiseen ei ollut puututtu, olisivat vastaajat toivoneet opettajan väliintuloa ja selkeää kiusaamisen tuomitsemista.
Pohdinnassa korostuivat opettajan puuttumisen tärkeys ja jo olemassaoleva käsitys kiusaamisesta ryhmäilmiönä: kukaan ei kiusaa yksin eikä lasten voi olettaa yksin lopettavan kiusaamista. Tärkeitä tekijöitä kiusaamisen vastaisessa työssä ovat koulun selkeät toimintamallit, ryhmäyttäminen ja opettajan rohkeus puuttua asiaan.