Kahdeksasluokkalaisten ajatuksia terveystiedosta ja sen opetuksesta
Nieminen, Johanna (2019-04-17)
Kahdeksasluokkalaisten ajatuksia terveystiedosta ja sen opetuksesta
Nieminen, Johanna
(17.04.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019042913617
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019042913617
Tiivistelmä
Joukossamme on nuoria, jotka voivat huonosti ja joiden terveyskäyttäytymisessä on parantamisen varaa. Peruskoululla on vanhempien ohella merkittävä rooli nuorten terveyteen liittyvien tietojen ja taitojen kehittämisessä. Terveystiedon opetuksen tehtävänä on nuorten monipuolisen terveysosaamisen kehittäminen. Opetuksessa pyritään kehittämään tietoja ja taitoja terveydestä, elämäntavasta, terveystottumuksista ja sairauksista sekä valmiuksia ottaa vastuuta ja toimia sekä oman että toisten terveyden edistämiseksi.
Jotta terveystiedon opetus tavoittaisi nuoret mahdollisimman hyvin, tulisi sen vastata nuoren kiinnostuksen kohteisiin sekä tarpeisiin. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään nuorten ajatuksia terveystiedosta oppiaineena ja sen opetuksesta. Tutkimuksessa tarkastellaan, kuinka kiinnostavana ja tärkeänä oppiaineena nuoret pitävät terveystietoa, millaista terveystiedon tunneilla saatava opetus heidän mielestään on, kuinka kiinnostaviksi he kokevat eri terveystiedon sisällöt, mistä sisällöistä he haluaisivat tietää lisää, sekä millaista terveystiedon opetusta he toivoisivat.
Nuorten ajatuksia selvitettiin verkossa tehtävällä kyselylomakkeella. Tutkimuksen mukaan nuoret pitävät terveystietoa kiinnostavana sekä tarpeellisena oppiaineena, ja yli puolet oppilaista pitää myös jokaista terveystiedon sisältöä vähintään melko kiinnostavana. Kaikkein kiinnostavimpia sisältöjä ovat liikunta ja mielenterveys. Mielipiteet terveystiedon opetuksesta vaihtelevat. Noin 50 prosenttia pitää sitä hyvänä ja toivoo sen jatkuvan samanlaisena, viidesosa taas pitää sitä tylsänä ja kaipaisi siihen lisää vaihtelevuutta. Myös toiveet siitä, millaista terveystiedon opetusta oppilaat haluaisivat, vaihtelevat.
Tutkimustulokset osoittavat, että opettajan on tärkeää tiedustella ja kuunnella opettamiensa nuorten mielipiteitä terveystiedon opetuksesta, ja ottaa heidät mukaan opetuksen suunnitteluun. Tieto jonkin koulun oppilaiden näkemyksistä ei riitä, sillä ne eivät vastaa kaikkien näkemyksiä.
Jotta terveystiedon opetus tavoittaisi nuoret mahdollisimman hyvin, tulisi sen vastata nuoren kiinnostuksen kohteisiin sekä tarpeisiin. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään nuorten ajatuksia terveystiedosta oppiaineena ja sen opetuksesta. Tutkimuksessa tarkastellaan, kuinka kiinnostavana ja tärkeänä oppiaineena nuoret pitävät terveystietoa, millaista terveystiedon tunneilla saatava opetus heidän mielestään on, kuinka kiinnostaviksi he kokevat eri terveystiedon sisällöt, mistä sisällöistä he haluaisivat tietää lisää, sekä millaista terveystiedon opetusta he toivoisivat.
Nuorten ajatuksia selvitettiin verkossa tehtävällä kyselylomakkeella. Tutkimuksen mukaan nuoret pitävät terveystietoa kiinnostavana sekä tarpeellisena oppiaineena, ja yli puolet oppilaista pitää myös jokaista terveystiedon sisältöä vähintään melko kiinnostavana. Kaikkein kiinnostavimpia sisältöjä ovat liikunta ja mielenterveys. Mielipiteet terveystiedon opetuksesta vaihtelevat. Noin 50 prosenttia pitää sitä hyvänä ja toivoo sen jatkuvan samanlaisena, viidesosa taas pitää sitä tylsänä ja kaipaisi siihen lisää vaihtelevuutta. Myös toiveet siitä, millaista terveystiedon opetusta oppilaat haluaisivat, vaihtelevat.
Tutkimustulokset osoittavat, että opettajan on tärkeää tiedustella ja kuunnella opettamiensa nuorten mielipiteitä terveystiedon opetuksesta, ja ottaa heidät mukaan opetuksen suunnitteluun. Tieto jonkin koulun oppilaiden näkemyksistä ei riitä, sillä ne eivät vastaa kaikkien näkemyksiä.