Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opettajien kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnin muutoksista

Sintonen, Salla; Veteläsuo, Samuli (2019-04-30)

Opettajien kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnin muutoksista

Sintonen, Salla
Veteläsuo, Samuli
(30.04.2019)
Katso/Avaa
Sintonen_Salla_Vetelasuo_Samuli_opinnayte.pdf (700.2Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019050814862
Tiivistelmä
Liikunnan oppilasarviointi muuttui viimeisimmän opetussuunnitelman astuessa voimaan. Merkittävimpinä muutoksina mainittakoon lajitaitojen jääminen pois arviointikriteerien joukosta, aktiivisuuden ja yrittämisen lisääntynyt rooli arvioinnissa sekä se, ettei fyysisten kunto-ominaisuuksien mittaamista käytetä enää arvioinnin välineenä. Lisäksi liikunnan arviointi on jaettu tasan oppimisen ja työskentelyn tavoitteiden kesken.

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien kokemuksia perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) kuudennelle luokalle määritellyistä arviointikriteereistä suhteessa edeltävän opetussuunnitelman (2004) vastaaviin. Tutkimuksessa selvitettiin myös, ohjaavatko jotkin arviointikriteereistä opettajien suorittamaa oppilasarviointia muita kriteerejä enemmän. Lisäksi tutkittiin opettajien käyttämiä arviointikäytäntöjä ja niiden muuttumista opetussuunnitelman vaihtumisen seurauksena.

Tutkimusaineisto kerättiin haastatteluilla. Haastatteluihin osallistui seitsemän opettajaa, jotka ovat opettaneet liikuntaa kuudennelle luokalle sekä edellisen (2004) että uusimman (2014) opetussuunnitelman ollessa käytössä. Haastateltaviin otettiin yhteyttä sähköpostitse Satakunnan ja Varsinais-Suomen alueelta. Tutkimuksessa käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.

Opettajat pitivät uusimmassa opetussuunnitelmassa korostettua aktiivisuutta ja yrittämistä hyvänä lisänä arviointikriteereihin. Arvioinnin koettiin muuttuneen kannustavammaksi ja palkitsevammaksi. Sosiaalista ja psyykkistä toimintakykyä mittaavat arviointikriteerit olivat korostuneet arvioinnissa, mitä opettajat niin ikään pitivät positiivisena muutoksena. Mittaustuloksien käytöstä luopuminen herätti erilaisia mielipiteitä. Muutosta pidettiin sekä kannustavana että arviointia vaikeuttavana seikkana. Arviointikriteereistä eniten opettajien arviointia ohjaavaksi kriteeriksi koettiin ensimmäinen arviointikriteeri: ”osallistuu liikuntatuntien toimintaan yleensä aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntatehtäviä.” Muutoksena arviointikäytännöissään opettajat mainitsivat lisääntyneen itsearvioinnin, dokumentoinnin merkityksen korostumisen sekä arvioinnin jakamisen tasan työskentelyn ja oppimisen tavoitteiden kesken. Osa opettajista kuitenkin koki, etteivät heidän käyttämänsä arviointikäytännöt ole uuden opetussuunnitelman myötä muuttuneet. Muutos on tapahtunut vain tavoitteissa, joihin arviointi perustuu.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9137]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste