Google-haut sijoittajien huomion mittareina ja niiden yhteys osakelistautumisten tuottoihin : Tutkimus Pohjoismaissa vuosina 2010–2017 listautuneista yrityksistä
Hartikainen, Tuomas (2019-05-02)
Google-haut sijoittajien huomion mittareina ja niiden yhteys osakelistautumisten tuottoihin : Tutkimus Pohjoismaissa vuosina 2010–2017 listautuneista yrityksistä
Hartikainen, Tuomas
(02.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019050914897
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019050914897
Tiivistelmä
Sijoittajien rajallista rationaalisuutta ja informaation käytön rajallisuutta tutkiva käyttäytymistieteellinen rahoitus on viime vuosina kasvattanut suosiotaan akateemisessa keskustelussa. Samaan aikaan on kasvanut myös hakukonedatan kuten Googleen syötettyjen hakusanojen hakumäärien hyödyntäminen rahoituksen tutkimuksissa. Erityisesti osakelistautumisiin keskittyviä tutkimuksia on toistaiseksi vähän. Tähänastiset tutkimukset kuitenkin viittaavat siihen, että Google-hakujen perusteella mitatulla huomiolla olisi yhteys osakelistautumisten tuottoihin.
Tässä tutkielmassa tarkastelun kohteena ovat olleet pohjoismaiset osakemarkkinat. Tarkoitus on ollut selvittää, voiko Google-hakuja hyödyntää kyseisillä markkinoilla listautuneiden yritysten osaketuottojen ennustamiseen. Erityisesti on pyritty selvittämään, mitkä hakusanat ovat tuottojen ennustamiseen parhaita. Lisäksi tutkielmassa on tarkasteltu yritysten koon ja listautumistyypin mahdollista vaikutusta testattujen hakusanojen ennustuskykyyn. Aineisto on saatu Google Trends -sivustolta, josta on kerätty hakusanojen hakumäärät, sekä Nasdaqin ylläpitämiltä verkkosivuilta, josta on kerätty osakkeiden tuotot. Tutkielma on toteutettu kvantitatiivisen analyysin avulla. Analyysissa on käytetty kolmen selittävän muuttujan regressiomallia ja tutkittavana aikavälinä on ollut vuodet 2010–2017. Lisäarvoa akateemiseen tutkimukseen on tuonut pohjoismaisten osakemarkkinoiden tarkastelu, joista vastaavaa tutkimusta ei ole aiemmin toteutettu.
Tuloksista havaittiin, että testatuista hakusanoista ”initial public offering” pystyi ennustamaan tutkittujen yritysten osakkeiden tuottoja listautumispäivänä 5 % merkitsevyystasolla sekä listautumista seuranneen loppuvuoden (viikkojen 5–52) osalta 1 % merkitsevyystasolla. Lisäksi tulokset viittasivat siihen, että testatuilla hakusanoilla pystyi ennustamaan parhaiten markkina-arvoltaan suurten ja listautumistyypiltään markkinapaikkaa vaihtaneiden sekä rinnakkaislistautumisen tehneiden yritysten osaketuottoja. Tuloksista voitiin todeta, että pohjoismaisten listautuneiden yritysten osakkeiden hintoja on mahdollista ennustaa Googlen hakusanojen hakumäärillä. Näin ollen sijoittajalla on mahdollisuus hakumääriä hyödyntämällä valita salkkuunsa sellaisia osakkeita, jotka todennäköisimmin tuottavat parhaiten pohjoismaisille osakemarkkinoille listauduttuaan.
Tässä tutkielmassa tarkastelun kohteena ovat olleet pohjoismaiset osakemarkkinat. Tarkoitus on ollut selvittää, voiko Google-hakuja hyödyntää kyseisillä markkinoilla listautuneiden yritysten osaketuottojen ennustamiseen. Erityisesti on pyritty selvittämään, mitkä hakusanat ovat tuottojen ennustamiseen parhaita. Lisäksi tutkielmassa on tarkasteltu yritysten koon ja listautumistyypin mahdollista vaikutusta testattujen hakusanojen ennustuskykyyn. Aineisto on saatu Google Trends -sivustolta, josta on kerätty hakusanojen hakumäärät, sekä Nasdaqin ylläpitämiltä verkkosivuilta, josta on kerätty osakkeiden tuotot. Tutkielma on toteutettu kvantitatiivisen analyysin avulla. Analyysissa on käytetty kolmen selittävän muuttujan regressiomallia ja tutkittavana aikavälinä on ollut vuodet 2010–2017. Lisäarvoa akateemiseen tutkimukseen on tuonut pohjoismaisten osakemarkkinoiden tarkastelu, joista vastaavaa tutkimusta ei ole aiemmin toteutettu.
Tuloksista havaittiin, että testatuista hakusanoista ”initial public offering” pystyi ennustamaan tutkittujen yritysten osakkeiden tuottoja listautumispäivänä 5 % merkitsevyystasolla sekä listautumista seuranneen loppuvuoden (viikkojen 5–52) osalta 1 % merkitsevyystasolla. Lisäksi tulokset viittasivat siihen, että testatuilla hakusanoilla pystyi ennustamaan parhaiten markkina-arvoltaan suurten ja listautumistyypiltään markkinapaikkaa vaihtaneiden sekä rinnakkaislistautumisen tehneiden yritysten osaketuottoja. Tuloksista voitiin todeta, että pohjoismaisten listautuneiden yritysten osakkeiden hintoja on mahdollista ennustaa Googlen hakusanojen hakumäärillä. Näin ollen sijoittajalla on mahdollisuus hakumääriä hyödyntämällä valita salkkuunsa sellaisia osakkeita, jotka todennäköisimmin tuottavat parhaiten pohjoismaisille osakemarkkinoille listauduttuaan.