Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Oppilaiden asenteita monimateriaalista käsityötä kohtaan yläkoulun seitsemännellä ja kahdeksannella luokalla

Hautamäki, Laura (2019-04-13)

Oppilaiden asenteita monimateriaalista käsityötä kohtaan yläkoulun seitsemännellä ja kahdeksannella luokalla

Hautamäki, Laura
(13.04.2019)
Katso/Avaa
Hautamaki_Laura_opinnayte.pdf (1.094Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019050814860
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää oppilaiden asenteita monimateriaalista käsityötä kohtaan. Lisäksi ollaan kiinnostuneita seitsemäs ja kahdeksasluokkalisten sekä tyttöjen ja poikien eroista asenteissa monimateriaalista käsityötä kohtaan. Monimateriaalinen käsityö tuli perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin vuonna 2016. Monimateriaalisessa käsityössä käytetään laajasti erilaisia materiaaleja ja työstötekniikoita. Asenteilla tarkoitetaan ihmisten melko pysyviäkin tapoja ajatella asioista.

Tutkimus toteutettiin määrällistä tutkimusotetta hyödyntäen. Otos koostuu yhteensä 170 seitsemäs- ja kahdeksasluokkalaista oppilaasta. Oppilaat ovat kahdesta eri kaupungista ja neljästä eri koulusta. Tutkimus toteutettiin kyselylomaketta hyväksi käyttäen. Käytetty kyselylomake on jo aiemmin laajasti käytetty asenteiden tutkimiseen. Sitä on käyttänyt sekä Opetushallitus, että myöhemmin koulutuksen arviointikeskus Karvi. Tämän lisäksi kyselylomakkeessa oli yksi käsityötä käsittelevä avoin kysymys.

Tutkimus toteutettiin syksyllä 2018. Kyselylomake oli laadittu valmiiksi sähköiseen muotoon, jonka jälkeen se analysoitiin tilasto-ohjelmaa apuna käyttäen. Analyysissä asenne jaettiin kolmeen ulottuvuuteen kyselylomakkeen osioiden perusteella. Eri asenneulottuvuudet olivat oppilaiden näkemykset osaamisestaan monimateriaalisessa käsityössä, monimateriaalisen käsityön hyödyllisyyden kokemukset ja käsitys kiinnostuneisuudesta monimateriaalista käsityötä kohtaan. Avoimen kysymyksen vastaukset jaettiin positiivisiin, neutraaleihin ja negatiivisiin vastaajiin.

Tämän tutkimuksen tulosten perusteella oppilaiden asenteet monimateriaalista käsityötä kohtaan ovat positiiviset. Jokaisella asenneulottuvuudella oppilaiden asenteet olivat positiivisia. Seitsemäsluokkalaiset asennoituivat kahdeksasluokkalaisia positiivisemmin osaamisen ulottuvuudella. Hyödyllisyyden ja kiinnostavuuden asenneulottuvuudella kahdeksasluokkalaiset oppilaat asennoituivat seitsemäsluokkalaisia paremmin. Pojat asennoituivat tyttöjä positiivisimmin monimateriaaliseen käsityöhön jokaisella asenneulottuvuudella.

Avoimen kysymyksen vastausten perusteella suurin osa oppilaista asennoitui käsityöhön positiivisesti. Tämän tutkimusten tulosten perusteella oppilaat suhtautuvat positiivisesti monimateriaaliseen käsityöhön, joka puoltaa käsityön opetuksen jatkamista monimateriaalisena.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9082]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste