Puheviestinnän opetus opettajankoulutuslaitoksissa : luokanopettajien puheviestinnän opetus Suomen opettajankoulutuslaitoksissa lukukautena 2018–2019
Lähteelä, Johanna (2019-04-09)
Puheviestinnän opetus opettajankoulutuslaitoksissa : luokanopettajien puheviestinnän opetus Suomen opettajankoulutuslaitoksissa lukukautena 2018–2019
Lähteelä, Johanna
(09.04.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019050814824
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019050814824
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien tutkinto-ohjelmaan kuuluvaa puheviestinnän opetusta Suomen opettajankoulutuslaitoksissa lukukautena 2018–2019. Tutkimusongelmina pohdittiin, minkälaisia puheviestinnän taitoja luokanopettajaopiskelijoiden tutkinto-ohjelmaan kuuluu, eroaako saatu opetus yliopistojen välillä, vastaako saatu puheviestintäopetus vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteita sekä miten puheviestinnän opetus on muuttunut 1980-luvulta. Tutkimus toteutettiin sisällönanalyysinä ja siinä hyödynnettiin NVivo-ohjelmaa. Aineistona olivat kaikki suomenkieliset opettajankoulutuslaitosten opinto-oppaat. Opinto-oppaista etsittiin puheviestinnän kategorioiden perusteella luotuja aihetunnisteita ja löydettiin näin puheviestintään liittyviä kursseja.
Eri kaupunkien luokanopettajaopiskelijoiden tutkinto-ohjelmien havaittiin poikkeavan toisistaan. Rovaniemellä mainitaan selvästi vähiten puheviestintään liittyviä taitoja, kun taas Tampereella ja Jyväskylässä on mahdollista valita eniten puheviestintään liittyviä valinnaisia kursseja. Kokonaisuudessaan puheviestinnän opetusta on saatavilla enemmän kuin 1980-luvulla. Tutkimuksen pohjalta voidaan sanoa, että luokanopettajaopiskelijat saavat vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman puheviestintätavoitteita vastaavaa opetusta, sillä ryhmätyötaitoja ja ryhmäviestintää opetetaan kaikkialla paljon, vuorovaikutustaitojen tärkeyttä korostetaan kaikissa opettajankoulutuslaitoksessa sekä puheviestintätaitojen opetuksessa on otettu huomioon konkreettiset opettajan työelämään liittyvät taidot. Kuitenkin argumentointi-, kuuntelu- sekä esiintymistaitoja mainitaan opinto-oppaissa hyvin vähän. Näiden taitojen lisääminen opettajankoulutuslaitosten kurssisisältöihin olisi suotavaa, jotta varmistetaan luokanopettajien osaaminen näissä taidoissa. Erityisesti argumentointitaitoja korostetaan vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelmassa ja niitä tulisi opettaa luokanopettajaopiskelijoille enemmän.
Eri kaupunkien luokanopettajaopiskelijoiden tutkinto-ohjelmien havaittiin poikkeavan toisistaan. Rovaniemellä mainitaan selvästi vähiten puheviestintään liittyviä taitoja, kun taas Tampereella ja Jyväskylässä on mahdollista valita eniten puheviestintään liittyviä valinnaisia kursseja. Kokonaisuudessaan puheviestinnän opetusta on saatavilla enemmän kuin 1980-luvulla. Tutkimuksen pohjalta voidaan sanoa, että luokanopettajaopiskelijat saavat vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman puheviestintätavoitteita vastaavaa opetusta, sillä ryhmätyötaitoja ja ryhmäviestintää opetetaan kaikkialla paljon, vuorovaikutustaitojen tärkeyttä korostetaan kaikissa opettajankoulutuslaitoksessa sekä puheviestintätaitojen opetuksessa on otettu huomioon konkreettiset opettajan työelämään liittyvät taidot. Kuitenkin argumentointi-, kuuntelu- sekä esiintymistaitoja mainitaan opinto-oppaissa hyvin vähän. Näiden taitojen lisääminen opettajankoulutuslaitosten kurssisisältöihin olisi suotavaa, jotta varmistetaan luokanopettajien osaaminen näissä taidoissa. Erityisesti argumentointitaitoja korostetaan vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelmassa ja niitä tulisi opettaa luokanopettajaopiskelijoille enemmän.