Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • Turun yliopisto
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • Turun yliopisto
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Puheviestinnän opetus opettajankoulutuslaitoksissa : luokanopettajien puheviestinnän opetus Suomen opettajankoulutuslaitoksissa lukukautena 2018–2019

Lähteelä, Johanna (2019-04-09)

 
Tweet refworks
 
Katso/Avaa
Lahteela_Johanna_opinnayte.pdf (1.272Mb)
Lataukset: 

avoin
Lähteelä, Johanna
09.04.2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019050814824
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien tutkinto-ohjelmaan kuuluvaa puheviestinnän opetusta Suomen opettajankoulutuslaitoksissa lukukautena 2018–2019. Tutkimusongelmina pohdittiin, minkälaisia puheviestinnän taitoja luokanopettajaopiskelijoiden tutkinto-ohjelmaan kuuluu, eroaako saatu opetus yliopistojen välillä, vastaako saatu puheviestintäopetus vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteita sekä miten puheviestinnän opetus on muuttunut 1980-luvulta. Tutkimus toteutettiin sisällönanalyysinä ja siinä hyödynnettiin NVivo-ohjelmaa. Aineistona olivat kaikki suomenkieliset opettajankoulutuslaitosten opinto-oppaat. Opinto-oppaista etsittiin puheviestinnän kategorioiden perusteella luotuja aihetunnisteita ja löydettiin näin puheviestintään liittyviä kursseja.

Eri kaupunkien luokanopettajaopiskelijoiden tutkinto-ohjelmien havaittiin poikkeavan toisistaan. Rovaniemellä mainitaan selvästi vähiten puheviestintään liittyviä taitoja, kun taas Tampereella ja Jyväskylässä on mahdollista valita eniten puheviestintään liittyviä valinnaisia kursseja. Kokonaisuudessaan puheviestinnän opetusta on saatavilla enemmän kuin 1980-luvulla. Tutkimuksen pohjalta voidaan sanoa, että luokanopettajaopiskelijat saavat vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman puheviestintätavoitteita vastaavaa opetusta, sillä ryhmätyötaitoja ja ryhmäviestintää opetetaan kaikkialla paljon, vuorovaikutustaitojen tärkeyttä korostetaan kaikissa opettajankoulutuslaitoksessa sekä puheviestintätaitojen opetuksessa on otettu huomioon konkreettiset opettajan työelämään liittyvät taidot. Kuitenkin argumentointi-, kuuntelu- sekä esiintymistaitoja mainitaan opinto-oppaissa hyvin vähän. Näiden taitojen lisääminen opettajankoulutuslaitosten kurssisisältöihin olisi suotavaa, jotta varmistetaan luokanopettajien osaaminen näissä taidoissa. Erityisesti argumentointitaitoja korostetaan vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelmassa ja niitä tulisi opettaa luokanopettajaopiskelijoille enemmän.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [4439]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste