Urheillen kohti koulumenestystä? : Koulumenestys ja kouluttautumistavoitteet yläkoulun liikunta- ja yleisluokilla
Holm, Natalia; Kallio, Maria (2019-04-30)
Urheillen kohti koulumenestystä? : Koulumenestys ja kouluttautumistavoitteet yläkoulun liikunta- ja yleisluokilla
Holm, Natalia
Kallio, Maria
(30.04.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019050915037
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019050915037
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen yhteys urheilulla on koulumenestykseen. Tutkimuksessa vertailtiin yhdeksäsluokkalaisten yleis- ja liikuntaluokkien oppilaiden (n=130) koulumenestystä ja kouluttautumistavoitteita. Liikunnan ja oppimisen välistä yhteyttä on tutkittu varsin laajasti aiemmissa tutkimuksissa ja liikunnan on todettu olevan positiivisesti yhteydessä koulumenestykseen. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin tavoitteellisen liikunnan eli urheilun välistä yhteyttä koulumenestykseen sekä oppilaan suuntautumista jatko- opintoihin.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselyllä kahdessa lounaissuomalaisessa yläkoulussa, joista kummastakin löytyi painotetun opetuksen liikuntaluokat. Kyselylomake koostui oppilaan taustatiedoista, koulumenestystä ja arvosanoja koskevista kysymyksistä sekä kouluttautumistavoitteita ja motivaatiota mittaavasta asteikosta. Koulumenestystä mitattiin kuudennen luokan päättötodistuksen sekä yhdeksännen luokan välitodistuksen keskiarvojen ja valtakunnallisten koearvosanojen avulla. Kouluttautumistavoitteita ja motivaatiota mitattiin SAMSAQ -mittariin (Gaston-Gayles 2005) perustuvalla mittarilla.
Liikuntaluokkien oppilaiden todistusten keskiarvo oli korkeampi kuudennen luokan päättyessä sekä yhdeksännen luokan välitodistuksessa kuin yleisluokilla opiskelevien. Liikuntaluokkalaisten tyttöjen todistusten keskiarvot olivat korkeimmat muuhun tutkimusjoukkoon verrattuna. Liikuntaluokkalaiset menestyivät valtakunnallisissa kokeissa yleisluokkalaisia paremmin. Lisäksi liikuntaluokkalaiset pitivät jatko- opintoihin suuntautumista hieman tärkeämpänä kuin yleisluokkien oppilaat. Liikuntaluokkien oppilaat valitsivat yleisluokkien oppilaita yleisemmin lukion toiseen asteen koulutusvaihtoehdoksi. Yleisluokkalaiset hakeutuivat puolestaan yleisemmin ammatillisiin oppilaitoksiin. Yhteenvetona voidaan todeta, että urheilu voi olla yksi tekijä oppilaan parempaan koulumenestykseen, motivaatioon ja koulutusvalintaan. Tutkimus tukee myös aikaisempia tutkimustuloksia, joissa liikunnan ja koulumenestyksen väliltä on löydetty positiivinen yhteys.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselyllä kahdessa lounaissuomalaisessa yläkoulussa, joista kummastakin löytyi painotetun opetuksen liikuntaluokat. Kyselylomake koostui oppilaan taustatiedoista, koulumenestystä ja arvosanoja koskevista kysymyksistä sekä kouluttautumistavoitteita ja motivaatiota mittaavasta asteikosta. Koulumenestystä mitattiin kuudennen luokan päättötodistuksen sekä yhdeksännen luokan välitodistuksen keskiarvojen ja valtakunnallisten koearvosanojen avulla. Kouluttautumistavoitteita ja motivaatiota mitattiin SAMSAQ -mittariin (Gaston-Gayles 2005) perustuvalla mittarilla.
Liikuntaluokkien oppilaiden todistusten keskiarvo oli korkeampi kuudennen luokan päättyessä sekä yhdeksännen luokan välitodistuksessa kuin yleisluokilla opiskelevien. Liikuntaluokkalaisten tyttöjen todistusten keskiarvot olivat korkeimmat muuhun tutkimusjoukkoon verrattuna. Liikuntaluokkalaiset menestyivät valtakunnallisissa kokeissa yleisluokkalaisia paremmin. Lisäksi liikuntaluokkalaiset pitivät jatko- opintoihin suuntautumista hieman tärkeämpänä kuin yleisluokkien oppilaat. Liikuntaluokkien oppilaat valitsivat yleisluokkien oppilaita yleisemmin lukion toiseen asteen koulutusvaihtoehdoksi. Yleisluokkalaiset hakeutuivat puolestaan yleisemmin ammatillisiin oppilaitoksiin. Yhteenvetona voidaan todeta, että urheilu voi olla yksi tekijä oppilaan parempaan koulumenestykseen, motivaatioon ja koulutusvalintaan. Tutkimus tukee myös aikaisempia tutkimustuloksia, joissa liikunnan ja koulumenestyksen väliltä on löydetty positiivinen yhteys.