Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Se on sydämmessäni" – Högstadieelevers attityder till svenskt språkbad och svenska språket

Lehtinen, Dora (2019-04-09)

"Se on sydämmessäni" – Högstadieelevers attityder till svenskt språkbad och svenska språket

Lehtinen, Dora
(09.04.2019)
Katso/Avaa
Lehtinen_Dora_opinnayte.pdf (1.091Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051315315
Tiivistelmä
Syftet med föreliggande undersökning är att ta reda på hurdana attityder elever i årskurserna 7, 8 och 9 i tidigt fullständigt språkbad har till svenskt språkbad och svenska språket. Vidare undersöks om det finns skillnader i elevernas attityder mellan olika årskurser. Därtill kartläggs om det finns något samband mellan elevernas attityder och deras betyg i läroämnet svenska. Som materialinsamlingsmetod för studien används en Webropol enkät. Enkäten innehåller 37 Likert-skalade påståenden och 9 öppna frågor. Informanter som deltog i studien var sammanlagt 62.

I studien används både ett kvalitativt och ett kvantitativt angreppssätt. Svaren på påståendena analyseras kvantitativt och svaren på de öppna frågorna analyseras kvalitativt. Undersökningsresultatet tyder på att eleverna till största delen har positiva attityder både till språkbad och till svenska språket.

Resultatet pekar vidare på att det finns några skillnader i attityderna mellan olika årskurser. Eleverna i årskurs 7 har de minst positiva attityderna medan eleverna i årskurs 8 har de mest positiva attityderna. Skillnaderna i olika årskursers attityder till språkbad är dock inte påfallande, varemot skillnaderna i attityder till svenska språket är något större.

På basis av resultatet kan det därtill konstateras att det finns ett samband mellan elevernas betyg i läroämnet svenska och deras attityder till svenska språket. Eleverna med högre betyg har något mera positiva attityder än eleverna med lägre betyg. Däremot finns det inget direkt samband mellan betyg och attityder till språkbad.

Det kan dras den slutsatsen att språkbadselever har mycket positiva attityder både till språkbadet och språkbadspråket. I vidare undersökning vore det meningsfullt att ha ett större antal informanter för att få ett mer generaliserbart resultat.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9137]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste