Kommaamalla kuvaan? : Yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen kokemuksia Instagram-kuvapalvelusta sekä vertaissuhteista
Heikkilä, Nita (2019-04-29)
Kommaamalla kuvaan? : Yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen kokemuksia Instagram-kuvapalvelusta sekä vertaissuhteista
Heikkilä, Nita
(29.04.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051315373
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051315373
Tiivistelmä
Tämän tutkielman keskiössä ovat yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen kokemukset Instagramkuvapalvelusta sekä ne merkitykset, joita he antavat Instagram-kuvapalvelulle. Tutkielman tavoitteena on myös tarkastella, minkälaista sisältöä yhdeksäsluokkaiset tytöt seuraavat ja lisäävät itse Instagram-kuvapalveluun sekä miten vertaiset ja vertaissuhteet näyttäytyvät Instagram-kuvapalvelussa. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu käsitteiden sosiaalinen media ja vertaissuhteet, sekä niihin kytkeytyvän aiemman tutkimustiedon kautta. Tutkielma on toteutettu laadullisen tutkimuksen keinoin, fenomenologista lähestymistapaa hyödyntäen.
Pääasiallisena tutkimusaineistona toimii yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen kanssa toteutetut puolistrukturoidut teemahaastattelut. Tutkimushaastatteluihin osallistui yhteensä seitsemän yhdeksäsluokkalaista, 15–16-vuotiasta tyttöä. Tutkimushaastatteluiden tukena käytettiin visuaalista aineistoa, joka kerättiin tutkimushaastatteluiden aikana. Visuaalinen aineisto sisältää Instagram-kuvapalveluun lisättyjä kuvia, joita tutkittavat näyttivät haastatteluiden aikana. Aineisto kerättiin keväällä 2019.
Keskeisempänä johtopäätöksenä voidaan todeta, että Instagram esiintyy yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen elämässä tilana, joka tarjoaa mahdollisuuksia kohdata sekä olla yhteydessä muihin käyttäjiin ja jossa vertaiset ovat osa kokemusta monella eri tapaa. Instagramin käyttötarkoituksissa painottuvat yksilöstä riippuen erilaiset syyt ja tarpeet käyttää kyseistä palvelua. Tutkimustuloksien pohjalta voidaan myös todeta kuvapreferenssien olevan erilaiset oman sisällön ja muiden lisäämän sisällön suhteen. Muiden lisäämään sisältöön kiinnitetään huomiota, jos niissä esiintyvät omat kiinnostuksen kohteet tai asioita, joista pitää. Oman sisällön jakamisessa painottuvat omannäköisen mutta edustavan sisällön tuottaminen sekä itsensä näyttäminen muille itsestä otettujen kuvien välityksellä.
Pääasiallisena tutkimusaineistona toimii yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen kanssa toteutetut puolistrukturoidut teemahaastattelut. Tutkimushaastatteluihin osallistui yhteensä seitsemän yhdeksäsluokkalaista, 15–16-vuotiasta tyttöä. Tutkimushaastatteluiden tukena käytettiin visuaalista aineistoa, joka kerättiin tutkimushaastatteluiden aikana. Visuaalinen aineisto sisältää Instagram-kuvapalveluun lisättyjä kuvia, joita tutkittavat näyttivät haastatteluiden aikana. Aineisto kerättiin keväällä 2019.
Keskeisempänä johtopäätöksenä voidaan todeta, että Instagram esiintyy yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen elämässä tilana, joka tarjoaa mahdollisuuksia kohdata sekä olla yhteydessä muihin käyttäjiin ja jossa vertaiset ovat osa kokemusta monella eri tapaa. Instagramin käyttötarkoituksissa painottuvat yksilöstä riippuen erilaiset syyt ja tarpeet käyttää kyseistä palvelua. Tutkimustuloksien pohjalta voidaan myös todeta kuvapreferenssien olevan erilaiset oman sisällön ja muiden lisäämän sisällön suhteen. Muiden lisäämään sisältöön kiinnitetään huomiota, jos niissä esiintyvät omat kiinnostuksen kohteet tai asioita, joista pitää. Oman sisällön jakamisessa painottuvat omannäköisen mutta edustavan sisällön tuottaminen sekä itsensä näyttäminen muille itsestä otettujen kuvien välityksellä.