Sisäisen viestinnän haasteet kasvuyrityksessä : Case: Kivikylän Kotipalvaamo Oy
Relanto, Janica (2019-04-30)
Sisäisen viestinnän haasteet kasvuyrityksessä : Case: Kivikylän Kotipalvaamo Oy
Relanto, Janica
(30.04.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051315346
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051315346
Tiivistelmä
Yritysten olemassaoloon liittyy olennaisesti ihmisten välinen yhteistyö, ja sitä myötä vuorovaikutus ja viestintä organisaation sisällä. Etenkin kasvuyrityksessä sisäisen viestinnän toimivuuteen on kiinnitettävä huomiota, jotta työn tekeminen olisi tehokasta, ja resursseja voitaisiin käyttää optimaalisimmalla tavalla. Sisäinen viestintä toimii vain, kun koko työyhteisö on sitoutunut toteuttamaan sitä.
Tämän laadullisen case-tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää, miten yrityksen kasvu henkilöstön näkökulmasta muuttaa yrityksen sisäistä viestintää, miten yrityksen kasvu muuttaa viestinnän tehoa ja vaikuttavuutta, sekä minkälaisia haasteita organisaation kasvu voi tuottaa sisäiselle viestinnälle. Tutkimuksen empiirisenä kohteena on case-yritykseni Kivikylän Kotipalvaamo Oy. Tutkimuksen aineisto koostuu kuudesta teemahaastattelusta, sekä 20 kyselylomakevastauksesta, jotka toimivat haastattelujen tukena. Aineisto on analysoitu teemoittelemalla konstruktivistista lähestymistapaa noudattaen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että työntekijöiden ja esimiestasolla työskentelevien näkemykset sisäisen viestinnän toimivuudesta poikkeavat toisistaan sillä tavoin, että työntekijät eivät koe sisäistä viestintää niin toimivaksi kuin esimiehet. Organisaation kasvu synnyttää myös tarvetta uusille viestintämuodoille, sekä tuottaa erilaisia haasteita sisäiseen viestintään. Merkittävimpänä haasteena koettiin se, että tieto ei kulje enää yhtä hyvin, kuin aikaisemmin. Tämä haaste tulee esiin etenkin organisaation laajentuessa maantieteellisesti. Organisaation kasvu tuo mukanaan myös uudenlaisia vaatimuksia sidosryhmiltä, ja laittaa organisaation paneutumaan entistä enemmän esimerkiksi perehdyttämiseen ja palautteen antoon, jotta sisäinen viestintä pysyisi toimivana. Toisaalta kasvu tuottaa organisaatiolle myös monenlaisia uusia mahdollisuuksia.
Tutkimus osoittaa, että organisaation kasvaessa sisäisen viestinnän ylläpitäminen toimivana muuttuu entistäkin haasteellisemmaksi. Tämän vuoksi sisäisen viestinnän jatkuva kehittäminen etenkin kasvuyrityksissä on tarpeellista ja jopa välttämätöntä.
Tämän laadullisen case-tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää, miten yrityksen kasvu henkilöstön näkökulmasta muuttaa yrityksen sisäistä viestintää, miten yrityksen kasvu muuttaa viestinnän tehoa ja vaikuttavuutta, sekä minkälaisia haasteita organisaation kasvu voi tuottaa sisäiselle viestinnälle. Tutkimuksen empiirisenä kohteena on case-yritykseni Kivikylän Kotipalvaamo Oy. Tutkimuksen aineisto koostuu kuudesta teemahaastattelusta, sekä 20 kyselylomakevastauksesta, jotka toimivat haastattelujen tukena. Aineisto on analysoitu teemoittelemalla konstruktivistista lähestymistapaa noudattaen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että työntekijöiden ja esimiestasolla työskentelevien näkemykset sisäisen viestinnän toimivuudesta poikkeavat toisistaan sillä tavoin, että työntekijät eivät koe sisäistä viestintää niin toimivaksi kuin esimiehet. Organisaation kasvu synnyttää myös tarvetta uusille viestintämuodoille, sekä tuottaa erilaisia haasteita sisäiseen viestintään. Merkittävimpänä haasteena koettiin se, että tieto ei kulje enää yhtä hyvin, kuin aikaisemmin. Tämä haaste tulee esiin etenkin organisaation laajentuessa maantieteellisesti. Organisaation kasvu tuo mukanaan myös uudenlaisia vaatimuksia sidosryhmiltä, ja laittaa organisaation paneutumaan entistä enemmän esimerkiksi perehdyttämiseen ja palautteen antoon, jotta sisäinen viestintä pysyisi toimivana. Toisaalta kasvu tuottaa organisaatiolle myös monenlaisia uusia mahdollisuuksia.
Tutkimus osoittaa, että organisaation kasvaessa sisäisen viestinnän ylläpitäminen toimivana muuttuu entistäkin haasteellisemmaksi. Tämän vuoksi sisäisen viestinnän jatkuva kehittäminen etenkin kasvuyrityksissä on tarpeellista ja jopa välttämätöntä.