Matematiikan historia lukion algebrassa
Viljanen, Hanna (2019-05-06)
Matematiikan historia lukion algebrassa
Viljanen, Hanna
(06.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051315370
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051315370
Tiivistelmä
Matematiikan historiaa on kirjallisuudessa paljon suositeltu hyödynnettäväksi matematiikan opetuksessa. Historian käyttäminen opetuksessa muun muassa avartaa opiskelijoiden näkemyksiä matematiikasta ja se voi motivoida opiskelijoita oppimaan matematiikkaa. Matematiikan historia opetuksessa monipuolistaa tuntien sisältöä.
Tässä kirjallisuuskatsauksessa selvitetään, tulisiko matematiikan historiaa opettaa lukion matematiikassa ja miten sitä voisi opettaa matematiikassa. Lisäksi esitetään konkreettisia esimerkkejä lukion algebrassa olevista historiallisista aiheista. Tutkielman lähteinä käytetään vuodesta 2000 lähtien kirjoitettuja artikkeleita, tutkimuksia ja kirjoja. Lähes kaikki lähteet ovat ulkomaalaisia, sillä Suomessa aihetta on tutkittu hyvin vähän.
Eri kirjallisuuslähteiden perusteella matematiikan historiaa tulisi opettaa, sillä se vaikuttaa positiivisesti matematiikkaa kohtaan koettuihin tunteisiin, siitä on hyötyä matematiikan oppimisessa ja sitä voidaan käyttää kognitiivisena työkaluna matematiikan oppimisessa. Matematiikan historiaa voidaan hyödyntää opetuksessa monella tavalla, esimerkiksi erilaisilla henkilötiedoilla, matemaattisilla ongelmilla, tarinoilla ja erilaisilla näkökulmilla.
Tässä kirjallisuuskatsauksessa selvitetään, tulisiko matematiikan historiaa opettaa lukion matematiikassa ja miten sitä voisi opettaa matematiikassa. Lisäksi esitetään konkreettisia esimerkkejä lukion algebrassa olevista historiallisista aiheista. Tutkielman lähteinä käytetään vuodesta 2000 lähtien kirjoitettuja artikkeleita, tutkimuksia ja kirjoja. Lähes kaikki lähteet ovat ulkomaalaisia, sillä Suomessa aihetta on tutkittu hyvin vähän.
Eri kirjallisuuslähteiden perusteella matematiikan historiaa tulisi opettaa, sillä se vaikuttaa positiivisesti matematiikkaa kohtaan koettuihin tunteisiin, siitä on hyötyä matematiikan oppimisessa ja sitä voidaan käyttää kognitiivisena työkaluna matematiikan oppimisessa. Matematiikan historiaa voidaan hyödyntää opetuksessa monella tavalla, esimerkiksi erilaisilla henkilötiedoilla, matemaattisilla ongelmilla, tarinoilla ja erilaisilla näkökulmilla.