Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Käsityön aineenopettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaista ja monikulttuurisesta peruskoulusta

Kolvanki, Janne; Koivula, Niko-Valtteri (2019-04-24)

Käsityön aineenopettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaista ja monikulttuurisesta peruskoulusta

Kolvanki, Janne
Koivula, Niko-Valtteri
(24.04.2019)
Katso/Avaa
Koivula_Niko-Valtteri_Kolvanki_Janne_opinnayte.pdf (667.5Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051315411
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää käsityön aineenopettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaista ja monikulttuurisuudesta peruskoulussa. Käsityön aineenopettajien kokemukset jaoteltiin käsityön aineenopettajan monikulttuuriseen kompetenssiin sekä käsityön opetukseen ja maahanmuuttajaoppilaisiin. Tutkielman teoriataustassa käsitellään näitä aiheita ja teoreettinen viitekehysmalli on rakentunut näiden käsitteiden mukaan.

Tutkielman kohdejoukon muodostavat kuusi käsityön aineenopettajaa eri puolilta Suomea. Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna, jossa haastateltiin informantteja ennalta luodun haastattelulomakkeen avulla. Haastattelulomake oli jaoteltu muutamaan esikysymykseen sekä itse haastatteluun. Teemahaastattelun avulla pyrittiin saamaan käsityön aineenopettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaiden opettamisesta ja monikulttuurisesta peruskoulusta. Tutkimusaineiston analyysi suoritetiin teoriaohjaavana sisällönanalyysina.

Tämän tutkielman mukaan opettajat kokevat itsensä päteviksi opettamaan maahanmuuttajaoppilaita ja heidän monikulttuurinen kompetenssinsa kasvaa kokemuksen myötä, mikä helpottaa erilaisten kulttuurien kohtaamista. Käsityön aineenopettajat muokkasivat opetustaan visuaalisemmaksi, kohdatessaan kielellisiä haasteita opetuksen järjestämisessä. Haastateltavat kokivat myös käsityön oppiaineena, johon on helppo integroida maahanmuuttajaoppilaita, kuitenkin ristiriitaisuutta integroinnin helppouteen aiheutti haastateltavien kokema maahanmuuttajaoppilaiden suorituspainotteisuus ja kokonaisen käsityön toteutumattomuus.

Vaikka käsityön aineenopettajat kokivat itsensä päteviksi opettamaan sekä maahanmuuttajalapsia, että kantasuomalaisia, niin mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe voisi olla käsityön kontekstissa järjestetyn S2-opetuspaketin valmistaminen ja tutkia sen vaikutusta opetuksen järjestämiseen.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9426]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste