Kyl mä uskon, et jollain taval kaikesta on aina jotain hyötyy : Musiikkikasvatuksen sivuaineopiskelijoiden kokemus oman musiikillisen taustansa suhteesta annettuun opetukseen
Tomberg, Sanna (2019-05-07)
Kyl mä uskon, et jollain taval kaikesta on aina jotain hyötyy : Musiikkikasvatuksen sivuaineopiskelijoiden kokemus oman musiikillisen taustansa suhteesta annettuun opetukseen
Tomberg, Sanna
(07.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051615836
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051615836
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin musiikkikasvatuksen perus- ja aineopinto-opiskelijoiden kokemuksia musiikkikasvatuksen sivuaineopinnoista suhteessa aiempiin musiikkiopintoihin. Ensin luotiin katsaus tutkittavien musiikillisiin taustoihin, jotta opiskelijoiden kokemuksia voitiin ymmärtää paremmin. Seuraavaksi huomio kiinnitettiin opiskelijoiden kokemuksiin opinnoissa saadusta opetuksesta suhteessa heidän musiikilliseen taustaansa. Tutkimuksen taustalla hyödynnettiin aiempaa tutkimusta musiikin eri aloilta. Aiempien musiikkikokemusten syntyä käsiteltiin musiikin formaalin, non-formaalin ja informaalin oppimisen, sekä musiikillisen sosiaalistumisen, enkulturaation ja orientaation kautta. Lisäksi luotiin katsaus musiikin harrastamiseen ja kumulatiiviseen luonteeseen.
Tutkimus toteutettiin fenomenografisena tutkimuksena. Tutkimuksessa tarkasteltiin kahta musiikkikasvatuksen perusopinnot sekä yhtä musiikkikasvatuksen aineopinnot suorittanutta opiskelijaryhmää. Tutkimusaineisto koostui sekä kyselylomakeaineistosta että haastatteluaineistosta. Kyselyyn vastasi 21 opiskelijaa 32 perusopinto-opiskelijasta. Kyselylomakeaineiston avulla kartoitettiin opiskelijoiden musiikillisia taustatekijöitä (hallitut instrumentit sekä opiskelutapa). Aineiston pohjalta haastatteluun valikoitui edelleen kahdeksan perusopinto-opiskelijaa. Lisäksi haastatteluun osallistui tutkijan kutsusta neljä aineopinto-opiskelijaa. Haastateltavien eriävät musiikilliset taustatekijät takasivat opiskelijoiden kokemusten monipuolisen näkyvyyden tutkimuksessa.
Tutkimuksen perusteella musiikkikasvatuksen perusopintojen opiskelijoilla esiintyi erilaisia, toisistaan poikkeavia musiikillisia taustatekijöitä. Opiskelijat hallitsivat useita erilaisia instrumentteja ja heidän musiikilliset taustatekijänsä erosivat toisistaan. Toiset olivat opiskelleet musiikkia tavoitteellisesti, toiset lähinnä harrastepohjalta. Myös musiikin opiskelun kestossa ilmeni vaihtelua. Tutkimuksessa kävi ilmi, että tutkittavat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä osaamiseensa opintojen alkaessa ja niiden kuluessa. He kokivat opinnot helpoiksi, tai haasteellisiksi, mikäli opintojakson opetus ja oma musiikillinen kompetenssi eivät kohdanneet. Lähes kaikki aiemmat musiikilliset taidot koettiin opinnoissa hyödyllisiksi. Opiskelijat kokivat, että opetuksessa oli huomioitu melko hyvin opiskelijoiden erilainen osaaminen. Monipuoliset perustason taidot ovat opiskelijoiden mukaan hyödyksi musiikkikasvatuksen perusopintoja aloittaessa. Tutkimuksessa kävi ilmi, että musiikin oppimisen muotoa (formaali, non-formaali, informaali oppiminen) tärkeämpää oli musiikillisten kokemusten, tietojen ja taitojen sisältö. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa musiikkikasvatuksen sivuaineopintoja.
Tutkimus toteutettiin fenomenografisena tutkimuksena. Tutkimuksessa tarkasteltiin kahta musiikkikasvatuksen perusopinnot sekä yhtä musiikkikasvatuksen aineopinnot suorittanutta opiskelijaryhmää. Tutkimusaineisto koostui sekä kyselylomakeaineistosta että haastatteluaineistosta. Kyselyyn vastasi 21 opiskelijaa 32 perusopinto-opiskelijasta. Kyselylomakeaineiston avulla kartoitettiin opiskelijoiden musiikillisia taustatekijöitä (hallitut instrumentit sekä opiskelutapa). Aineiston pohjalta haastatteluun valikoitui edelleen kahdeksan perusopinto-opiskelijaa. Lisäksi haastatteluun osallistui tutkijan kutsusta neljä aineopinto-opiskelijaa. Haastateltavien eriävät musiikilliset taustatekijät takasivat opiskelijoiden kokemusten monipuolisen näkyvyyden tutkimuksessa.
Tutkimuksen perusteella musiikkikasvatuksen perusopintojen opiskelijoilla esiintyi erilaisia, toisistaan poikkeavia musiikillisia taustatekijöitä. Opiskelijat hallitsivat useita erilaisia instrumentteja ja heidän musiikilliset taustatekijänsä erosivat toisistaan. Toiset olivat opiskelleet musiikkia tavoitteellisesti, toiset lähinnä harrastepohjalta. Myös musiikin opiskelun kestossa ilmeni vaihtelua. Tutkimuksessa kävi ilmi, että tutkittavat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä osaamiseensa opintojen alkaessa ja niiden kuluessa. He kokivat opinnot helpoiksi, tai haasteellisiksi, mikäli opintojakson opetus ja oma musiikillinen kompetenssi eivät kohdanneet. Lähes kaikki aiemmat musiikilliset taidot koettiin opinnoissa hyödyllisiksi. Opiskelijat kokivat, että opetuksessa oli huomioitu melko hyvin opiskelijoiden erilainen osaaminen. Monipuoliset perustason taidot ovat opiskelijoiden mukaan hyödyksi musiikkikasvatuksen perusopintoja aloittaessa. Tutkimuksessa kävi ilmi, että musiikin oppimisen muotoa (formaali, non-formaali, informaali oppiminen) tärkeämpää oli musiikillisten kokemusten, tietojen ja taitojen sisältö. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa musiikkikasvatuksen sivuaineopintoja.