Surrealistinen transmutaatio : Alkemistinen symboliikka Leonora Carringtonin maalauksissa
Mukkala, Lauri (2019-04-29)
Surrealistinen transmutaatio : Alkemistinen symboliikka Leonora Carringtonin maalauksissa
Mukkala, Lauri
(29.04.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051615826
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051615826
Tiivistelmä
Alkemialla on pitkä historia osana eurooppalaista filosofiaa, teosofiaa, rituaaleja, taidetta sekä
kulttuuria. Se on yhdistelmä länsimaista ja itämaista tietämystä, jonka okkultistinen maine ja
mystisyys ovat tehneet siitä mielenkiinnon ja innoituksen lähteen niin taiteilijoille, filosofeille
kuin luonnontieteilijöillekin. Alkemistien kehittämät menetelmät ovat vaikuttaneet
konkreettisesti taiteen tekemiseen muun muassa uudenlaisten tekniikoiden ja materiaalien kautta.
Alkemistinen symboliikka ja ajatusmaailma vaikuttivat myös muun muassa André Bretoniin ja
hänen lähipiiriinsä, kun surrealismi muotoutui 1900-luvun alkupuolella. Surrealisteja alkemiassa
kiinnosti erityisesti sen tavoite pyrkiä itsensä parantamisen kautta avaamaan salattuja maailmoja.
Toisaalta surrealisteja kiinnosti myös ajatus siitä, että yhdistelemällä yksittäisiä elementtejä oli
mahdollista saavuttaa uusia tapoja tehdä taidetta.
Tässä tutkielmassa tarkasteltava taiteilija, Leonora Carrington, syntyi Iso-Britanniassa 1917,
mutta asui suurimman osan elämästään Meksikossa. Hän oli kuvataiteilija ja kirjailija, joka oli
tiiviisti mukana surrealistisessa liikkeessä ja siten vaikutti osaltaan surrealistisen taiteen
kehittymiseen. Carringtonin taide nojaa vahvasti surrealistiseen taiteeseen, mutta taiteilijalla oli
aina vahva ja uniikki näkemys siitä, mitä hän pyrkii ilmaisemaan. Luonteenomaista ovat muun
muassa leikittely väreillä, symboliikalla sekä tarinankerronnalla. Vaikutteita on otettu muun
muassa kelttiläisestä mytologiasta, alkemiasta, noituudesta, jungilaisesta analyyttisesta
psykologiasta ja juutalaisesta mytologiasta.
Tutkielma käsittelee alkemistista symboliikkaa osana Leonora Carringtonin maalauksia.
Carringtonin maalauksista valittiin kolme maalausta (The Horses of Lord Candlestick, 1938;
Green Tea, 1942; The Tree of Life, 1960) taiteilijan eri elämänvaiheilta ja valittuja teoksia
tarkasteltiin ikonografisten menetelmien avulla. Teosten valintakriteereinä toimivat muun muassa
se, että valitut teokset kuvastivat omaa temaattista aikakauttaan sekä se, että valittuja teoksia ei
ollut tutkittu seikkaperäisesti aiemmassa kirjallisuudessa. Teoksia tarkasteltiin aluksi yksittäisinä
teoksina alkemistisen symboliikan näkökulmasta ja lopuksi teoksia vertailtiin keskenään.
Carringtonin maalausten symboliikan voidaan todeta olevan erittäin monipuolista ja
synkretististä. Myös alkemistisella symboliikalla on niissä iso rooli. Tutkielman tulokset
vahvistavat käsitystä siitä, että alkemistinen symboliikka oli tärkeä vaikuttava tekijä surrealistisen
taiteen muotokielen kehittymisessä.
kulttuuria. Se on yhdistelmä länsimaista ja itämaista tietämystä, jonka okkultistinen maine ja
mystisyys ovat tehneet siitä mielenkiinnon ja innoituksen lähteen niin taiteilijoille, filosofeille
kuin luonnontieteilijöillekin. Alkemistien kehittämät menetelmät ovat vaikuttaneet
konkreettisesti taiteen tekemiseen muun muassa uudenlaisten tekniikoiden ja materiaalien kautta.
Alkemistinen symboliikka ja ajatusmaailma vaikuttivat myös muun muassa André Bretoniin ja
hänen lähipiiriinsä, kun surrealismi muotoutui 1900-luvun alkupuolella. Surrealisteja alkemiassa
kiinnosti erityisesti sen tavoite pyrkiä itsensä parantamisen kautta avaamaan salattuja maailmoja.
Toisaalta surrealisteja kiinnosti myös ajatus siitä, että yhdistelemällä yksittäisiä elementtejä oli
mahdollista saavuttaa uusia tapoja tehdä taidetta.
Tässä tutkielmassa tarkasteltava taiteilija, Leonora Carrington, syntyi Iso-Britanniassa 1917,
mutta asui suurimman osan elämästään Meksikossa. Hän oli kuvataiteilija ja kirjailija, joka oli
tiiviisti mukana surrealistisessa liikkeessä ja siten vaikutti osaltaan surrealistisen taiteen
kehittymiseen. Carringtonin taide nojaa vahvasti surrealistiseen taiteeseen, mutta taiteilijalla oli
aina vahva ja uniikki näkemys siitä, mitä hän pyrkii ilmaisemaan. Luonteenomaista ovat muun
muassa leikittely väreillä, symboliikalla sekä tarinankerronnalla. Vaikutteita on otettu muun
muassa kelttiläisestä mytologiasta, alkemiasta, noituudesta, jungilaisesta analyyttisesta
psykologiasta ja juutalaisesta mytologiasta.
Tutkielma käsittelee alkemistista symboliikkaa osana Leonora Carringtonin maalauksia.
Carringtonin maalauksista valittiin kolme maalausta (The Horses of Lord Candlestick, 1938;
Green Tea, 1942; The Tree of Life, 1960) taiteilijan eri elämänvaiheilta ja valittuja teoksia
tarkasteltiin ikonografisten menetelmien avulla. Teosten valintakriteereinä toimivat muun muassa
se, että valitut teokset kuvastivat omaa temaattista aikakauttaan sekä se, että valittuja teoksia ei
ollut tutkittu seikkaperäisesti aiemmassa kirjallisuudessa. Teoksia tarkasteltiin aluksi yksittäisinä
teoksina alkemistisen symboliikan näkökulmasta ja lopuksi teoksia vertailtiin keskenään.
Carringtonin maalausten symboliikan voidaan todeta olevan erittäin monipuolista ja
synkretististä. Myös alkemistisella symboliikalla on niissä iso rooli. Tutkielman tulokset
vahvistavat käsitystä siitä, että alkemistinen symboliikka oli tärkeä vaikuttava tekijä surrealistisen
taiteen muotokielen kehittymisessä.