Opetussuunnitelman arvojen merkitys koulutyössä ja yhteiskunnassa
Saarinen, Johanna (2019-04-19)
Opetussuunnitelman arvojen merkitys koulutyössä ja yhteiskunnassa
Saarinen, Johanna
(19.04.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051715981
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051715981
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan Perusopetuksen opetussuunnitelman arvoperustan
merkitystä käytännön koulutyössä ja sen suhdetta yhteiskunnassa vallitseviin arvoihin.
Tavoitteena on konkretisoida opetussuunnitelman arvoperustaa ja tutkia, kohtaako se
yhteiskunnan arvojen kanssa vai poikkeavatko ne toisistaan. Tutkimuksen aineisto
kerättiin kyselylomakkeella käyttäen avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi kymmenen
alakoulun opettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto käsiteltiin aineistolähtöisellä
sisällönanalyysilla. Teoreettisena viitekehyksenä yhteiskunnan arvoille käytettiin
arvotutkimuksia, lakiin perustuvia säädöksiä ja dokumentteja poliittisiin päätöksiin
perustuvista arvoista.
POPS:n arvoperustasta yksilön ainutlaatuisuus, yhteisöllisyys, osallisuus ja kestävä
kehitys korostuivat koulujen arvoissa. Arvokasvatus sisältyi monipuolisesti koulun
toimintakulttuureihin ja erilaisiin tapahtumiin ja teemoihin. Merkittäväksi nousi
luokkien toimintatavat ja opettajan antama ohjaus ja esimerkki. Opettajat eivät kokeneet
suurta ristiriitaa omien arvojensa ja POPS:n arvojen välillä. Sen sijaan POPS:n ja
yhteiskunnassa vallitsevien ilmiöiden kesken koettiin paljon vastakkaisuuksia.
Yhteiskunnan arvomaailmaa murentaa talouskasvun tavoittelu, uusliberalistiset piirteet
ja globalisaation mukanaan tuomat haasteet. Koulun arvokasvatuksen katsottiin antavan
hyvän perustan lapsen kehitykselle.
merkitystä käytännön koulutyössä ja sen suhdetta yhteiskunnassa vallitseviin arvoihin.
Tavoitteena on konkretisoida opetussuunnitelman arvoperustaa ja tutkia, kohtaako se
yhteiskunnan arvojen kanssa vai poikkeavatko ne toisistaan. Tutkimuksen aineisto
kerättiin kyselylomakkeella käyttäen avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi kymmenen
alakoulun opettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto käsiteltiin aineistolähtöisellä
sisällönanalyysilla. Teoreettisena viitekehyksenä yhteiskunnan arvoille käytettiin
arvotutkimuksia, lakiin perustuvia säädöksiä ja dokumentteja poliittisiin päätöksiin
perustuvista arvoista.
POPS:n arvoperustasta yksilön ainutlaatuisuus, yhteisöllisyys, osallisuus ja kestävä
kehitys korostuivat koulujen arvoissa. Arvokasvatus sisältyi monipuolisesti koulun
toimintakulttuureihin ja erilaisiin tapahtumiin ja teemoihin. Merkittäväksi nousi
luokkien toimintatavat ja opettajan antama ohjaus ja esimerkki. Opettajat eivät kokeneet
suurta ristiriitaa omien arvojensa ja POPS:n arvojen välillä. Sen sijaan POPS:n ja
yhteiskunnassa vallitsevien ilmiöiden kesken koettiin paljon vastakkaisuuksia.
Yhteiskunnan arvomaailmaa murentaa talouskasvun tavoittelu, uusliberalistiset piirteet
ja globalisaation mukanaan tuomat haasteet. Koulun arvokasvatuksen katsottiin antavan
hyvän perustan lapsen kehitykselle.