"Onneksi uskalsin lähteä" : Käsityksiä uranvaihdosta luokanopettajaksi
Huttunen, Emmi (2019-05-06)
"Onneksi uskalsin lähteä" : Käsityksiä uranvaihdosta luokanopettajaksi
Huttunen, Emmi
(06.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051715994
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051715994
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa oli tarkoitus selvittää luokanopettajaksi uraa vaihtaneiden käsityksiä uranvaihdosta. Tarkemmin käsityksiä haluttiin tutkia uranvaihdon syiden ja käsitettyjen haasteiden sekä muuttuneiden käsitysten kautta. Tutkimuksen aineisto kerättiin avoimia kysymyksiä sisältävällä sähköisellä kyselylomakkeella. Aineistoa kertyi yhteensä 181 vastauksen verran.
Tutkimus oli laadullinen ja tarkemmin sanoen se toteutettiin fenomenografista tutkimusmetodia ja analyysimenetelmää hyödyntäen. Analyysiin otettiin koko aineistosta 39 vastausta. Analyysin ensimmäisessä vaiheessa aineistosta etsittiin merkitysyksiköitä, eli alatason kategorioita. Ne yhdisteltiin teemoittain keskitason kategorioiksi ja taas edelleen ylätason kategorioiksi. Uranvaihtoon luokanopettajaksi johtaneet käsitykset jakautuivat ylätason kategorioiksi resurssit, työn sisältö ja henkilökohtainen kokemus. Uranvaihdon haasteet jakautuivat ylätason kategorioiksi opintojen haasteet ja henkilökohtaisen elämän haasteet. Lisäksi tutkimusaineistossa oli paljon erilaisia käsityksiä luokanopettajuudesta ennen ja jälkeen uranvaihdon, joten niiden muuttumisen vertailusta päätettiin tehdä yksi tutkimuskysymys kesken tutkimusprosessin. Tutkimuksessa selvisi uranvaihtajilla olevan käsityksiä esimerkiksi työajoista, merkityksellisyydestä, arvostettavuudesta sekä palkasta.
Uranvaihtajien käsitykset uranvaihdon syistä luokanopettajaksi olivat hyvin samantyyppisiä aiempien tutkimusten kanssa. Uranvaihdolle löytyi sekä sisäisiä, ulkoisia että epäitsekkäitä syitä. Uranvaihdon syyt voitiin jakaa myös aiempien tutkimusten mukaan aiemmalta uralta poistyöntäviin ja luokanopettajan uralle vetäviin tekijöihin. Haasteiden kohdalla aiemmat tutkimukset poikkesivat hieman aiemmista tutkimustuloksista, sillä uranvaihdon haasteista luokanopettajaksi ei löytynyt tutkimusta. Tämän tutkimuksen käsitykset uranvaihdon haasteista yleisesti olivat kuitenkin samantyyppisiä kuin aiemmat tutkimukset. Kolmannessa tutkimuskysymyksessä käsiteltiin uranvaihtajien käsityksiä. Muutama käsityksistä pysyi samana ennen ja jälkeen uranvaihdon. Moni käsityksistä kuitenkin muuttui kokonaan tai osittain uranvaihdon ja työkokemuksen myötä. Vaikka käsitykset muuttuivatkin negatiiviseen suuntaan, olivat uranvaihtajat tyytyväisiä uranvaihtoonsa.
Tutkimus oli laadullinen ja tarkemmin sanoen se toteutettiin fenomenografista tutkimusmetodia ja analyysimenetelmää hyödyntäen. Analyysiin otettiin koko aineistosta 39 vastausta. Analyysin ensimmäisessä vaiheessa aineistosta etsittiin merkitysyksiköitä, eli alatason kategorioita. Ne yhdisteltiin teemoittain keskitason kategorioiksi ja taas edelleen ylätason kategorioiksi. Uranvaihtoon luokanopettajaksi johtaneet käsitykset jakautuivat ylätason kategorioiksi resurssit, työn sisältö ja henkilökohtainen kokemus. Uranvaihdon haasteet jakautuivat ylätason kategorioiksi opintojen haasteet ja henkilökohtaisen elämän haasteet. Lisäksi tutkimusaineistossa oli paljon erilaisia käsityksiä luokanopettajuudesta ennen ja jälkeen uranvaihdon, joten niiden muuttumisen vertailusta päätettiin tehdä yksi tutkimuskysymys kesken tutkimusprosessin. Tutkimuksessa selvisi uranvaihtajilla olevan käsityksiä esimerkiksi työajoista, merkityksellisyydestä, arvostettavuudesta sekä palkasta.
Uranvaihtajien käsitykset uranvaihdon syistä luokanopettajaksi olivat hyvin samantyyppisiä aiempien tutkimusten kanssa. Uranvaihdolle löytyi sekä sisäisiä, ulkoisia että epäitsekkäitä syitä. Uranvaihdon syyt voitiin jakaa myös aiempien tutkimusten mukaan aiemmalta uralta poistyöntäviin ja luokanopettajan uralle vetäviin tekijöihin. Haasteiden kohdalla aiemmat tutkimukset poikkesivat hieman aiemmista tutkimustuloksista, sillä uranvaihdon haasteista luokanopettajaksi ei löytynyt tutkimusta. Tämän tutkimuksen käsitykset uranvaihdon haasteista yleisesti olivat kuitenkin samantyyppisiä kuin aiemmat tutkimukset. Kolmannessa tutkimuskysymyksessä käsiteltiin uranvaihtajien käsityksiä. Muutama käsityksistä pysyi samana ennen ja jälkeen uranvaihdon. Moni käsityksistä kuitenkin muuttui kokonaan tai osittain uranvaihdon ja työkokemuksen myötä. Vaikka käsitykset muuttuivatkin negatiiviseen suuntaan, olivat uranvaihtajat tyytyväisiä uranvaihtoonsa.