Koulukuvan kokeminen
Mäki, Jonna (2019-05-13)
Koulukuvan kokeminen
Mäki, Jonna
(13.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052016191
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052016191
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa käsitellään sitä, millainen henkilökohtainen kokemus koulukuvista syntyy. Kokemuksella tarkoitan koulukuvista syntyviä muistoja, tunteita ja ajatuksia. Tutkimuksessa käsitellään myös sitä, koetaanko koulukuvat tärkeänä perinteenä ja ovatko ne omistajilleen merkityksellisiä. Koulukuvaus on pitkään Suomessa säilynyt perinne. Koulukuvia otetaan koko peruskoulun ajan, joten lähes jokaisella peruskoulun käyneellä on jonkinlaisia kokemuksia koulukuviin liittyen.
Tutkimus on luonteeltaan laadullista tutkimusta. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla kuutta eri-ikäistä naishenkilöä. Haastattelut ovat luonteeltaan teemahaastatteluja ja niiden purkamiseen on käytetty lähiluvun metodia. Haastatteluaineistosta nousi esille erilaisia koulukuviin liittyviä teemoja, jotka valikoituivat myös tutkimuksen kantaviksi teemoiksi. Haastatteluista kertynyt aineisto toimii tutkimuksen ensisijaisena lähteenä.
Tutkimuksen perusteella koulukuvat koetaan säilyttämisen arvoisiksi ja tärkeäksi perinteeksi. Yksi haastattelijoista kuvailee koulukuvaa ”historialliseksi teokseksi”. Haastatteluista ilmeni, että koulukuvien säilytysmuoto koettiin tärkeänä asiana. Mikäli koulukuvia säilytetään epäjärjestyksessä, ne kadottavat merkityksensä. Koulukuvista syntyi myös erilaisia tuntemuksia, ja etenkin aineiston nuorimmat henkilöt kokivat koulukuvilla olevan merkitystä kuvattavan itsetuntoon. Iällä voi olla merkitystä sen suhteen, kuinka koulukuvat koetaan. Yhdeksi merkittävämmäksi huomioksi nousi, että koulukuvista näkee hyvin henkilön kasvun vuosien aikana.
Tutkimus on luonteeltaan laadullista tutkimusta. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla kuutta eri-ikäistä naishenkilöä. Haastattelut ovat luonteeltaan teemahaastatteluja ja niiden purkamiseen on käytetty lähiluvun metodia. Haastatteluaineistosta nousi esille erilaisia koulukuviin liittyviä teemoja, jotka valikoituivat myös tutkimuksen kantaviksi teemoiksi. Haastatteluista kertynyt aineisto toimii tutkimuksen ensisijaisena lähteenä.
Tutkimuksen perusteella koulukuvat koetaan säilyttämisen arvoisiksi ja tärkeäksi perinteeksi. Yksi haastattelijoista kuvailee koulukuvaa ”historialliseksi teokseksi”. Haastatteluista ilmeni, että koulukuvien säilytysmuoto koettiin tärkeänä asiana. Mikäli koulukuvia säilytetään epäjärjestyksessä, ne kadottavat merkityksensä. Koulukuvista syntyi myös erilaisia tuntemuksia, ja etenkin aineiston nuorimmat henkilöt kokivat koulukuvilla olevan merkitystä kuvattavan itsetuntoon. Iällä voi olla merkitystä sen suhteen, kuinka koulukuvat koetaan. Yhdeksi merkittävämmäksi huomioksi nousi, että koulukuvista näkee hyvin henkilön kasvun vuosien aikana.