Vinyylit, läppärit ja aidot DJ:t : Teknologian, autenttisuuden ja sukupuolen merkityksiä turkulaisessa DJ-kulttuurissa
Haapanen, Pekka (2019-04-15)
Vinyylit, läppärit ja aidot DJ:t : Teknologian, autenttisuuden ja sukupuolen merkityksiä turkulaisessa DJ-kulttuurissa
Haapanen, Pekka
(15.04.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052116383
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052116383
Tiivistelmä
Käsittelen tutkielmassani elektronista tanssimusiikkia (ETM) soittavien turkulaisten DJ:den suhtautumista teknologiaan, autenttisuuteen ja sukupuoleen. Tutkimusaineistonani on kuuden DJ:n haastattelut, joita analysoin tutkimuskirjallisuuden ja DJ-urallani saamien kokemuksieni kautta hyödyntäen etenkin sosiologi Pierre Bourdieun kenttäteoriaan kuuluvia sosiaalisen ja kulttuurisen pääoman käsitteitä.
DJ on henkilö, joka soittaa yleisölle musiikkia tallenteilta. Erityisesti useimpien ETM-genrejen esittämisessä DJ myös yhdistää kappaleet toisiinsa säätämällä ne korvakuulolla soimaan samassa tempossa ja synkronoimalla kappaleiden iskut soimaan saumattomasti toistensa päällä. Tätä tekniikkaa kutsutaan biittimiksaamiseksi. Perinteisesti tehtävä on suoritettu vinyylisoittimia käyttäen, mutta digitalisaation myötä vinyylisoittimet ovat saaneet rinnalleen myös DJ-käyttöön suunnitellut CD-soittimet sekä tietokonekäyttöiset DJ-järjestelmät. Nämä laitteet antavat DJ:lle uusia tapoja yhdistellä ja esittää kappaleita DJ-esiintymisissään. Laitteet myös helpottavat biittimiksauksen vaatimia toimenpiteitä esimerkiksi laskemalla kappaleiden tempot käyttäjän puolesta tai automatisoimalla koko biittimiksausprosessin. Lisäksi digitalisaatio ja internet ovat mullistaneet DJ:n työn, josta suuri osa on uuden musiikin etsimistä ja hankkimista.
Vaikka DJ-toiminta on historiansa kautta kietoutunut vahvasti teknologiaan, uudet digitaaliset DJ-laitteet ovat kuitenkin saaneet kritiikkiä DJ-yhteisöltä. Varsinkaan digitaalisten DJ-järjestelmien käyttöä ei arvosteta yhtä paljon kuin perinteisien vinyylisoittimien tai modernien DJ-CD-soittimien käyttöä. Autenttisuuden ja teknologian suhde tulee esiin DJ:n taitoja, esiintymistä ja hänen käyttämää DJ-laitetta tarkastellessa. Kyse on DJ-kulttuurin määrittelemistä arvoista ja konventioista, jotka perustuvat muun muassa DJ-historian kautta syntyneisiin merkityksiin ja DJ-kulttuurin portinvartijakäytöntöihin. Tarkastelen tätä ilmiötä tutkielmassani analysoimalla niitä merkityksiä, joita haastattelemani DJ:t näkevät DJ:n työhön, taitoihin, esiintymisiin ja musiikkivalintoihin liittyen.
Käsittelen tutkielmassani myös sukupuolen merkitystä DJ-kulttuurissa, sillä se liittyy keskeisesti DJ:n autenttisuuteen. Miesvaltaisessa DJ-kulttuurissa naiset ovat vähemmistössä, ja heitä marginalisoidaan erilaisin keinoin. Erityisesti naisen ulkonäöllä on suuri vaikutus siihen, pidetäänkö häntä autenttisena DJ:nä. DJ-kulttuurissa seksismi ja ahdas ulkonäkönormisto asettavat naiset vaikeaan ja eriarvoiseen asemaan. Lisäksi DJ-toiminnan teknologiakeskeisyys nostaa naisten kynnyksen opetella DJ-toiminnan vaatimien laitteiden käytön miehiä korkeammalle, sillä teknologia on kulttuurisesti konstruoitu maskuliiniseksi.
DJ on henkilö, joka soittaa yleisölle musiikkia tallenteilta. Erityisesti useimpien ETM-genrejen esittämisessä DJ myös yhdistää kappaleet toisiinsa säätämällä ne korvakuulolla soimaan samassa tempossa ja synkronoimalla kappaleiden iskut soimaan saumattomasti toistensa päällä. Tätä tekniikkaa kutsutaan biittimiksaamiseksi. Perinteisesti tehtävä on suoritettu vinyylisoittimia käyttäen, mutta digitalisaation myötä vinyylisoittimet ovat saaneet rinnalleen myös DJ-käyttöön suunnitellut CD-soittimet sekä tietokonekäyttöiset DJ-järjestelmät. Nämä laitteet antavat DJ:lle uusia tapoja yhdistellä ja esittää kappaleita DJ-esiintymisissään. Laitteet myös helpottavat biittimiksauksen vaatimia toimenpiteitä esimerkiksi laskemalla kappaleiden tempot käyttäjän puolesta tai automatisoimalla koko biittimiksausprosessin. Lisäksi digitalisaatio ja internet ovat mullistaneet DJ:n työn, josta suuri osa on uuden musiikin etsimistä ja hankkimista.
Vaikka DJ-toiminta on historiansa kautta kietoutunut vahvasti teknologiaan, uudet digitaaliset DJ-laitteet ovat kuitenkin saaneet kritiikkiä DJ-yhteisöltä. Varsinkaan digitaalisten DJ-järjestelmien käyttöä ei arvosteta yhtä paljon kuin perinteisien vinyylisoittimien tai modernien DJ-CD-soittimien käyttöä. Autenttisuuden ja teknologian suhde tulee esiin DJ:n taitoja, esiintymistä ja hänen käyttämää DJ-laitetta tarkastellessa. Kyse on DJ-kulttuurin määrittelemistä arvoista ja konventioista, jotka perustuvat muun muassa DJ-historian kautta syntyneisiin merkityksiin ja DJ-kulttuurin portinvartijakäytöntöihin. Tarkastelen tätä ilmiötä tutkielmassani analysoimalla niitä merkityksiä, joita haastattelemani DJ:t näkevät DJ:n työhön, taitoihin, esiintymisiin ja musiikkivalintoihin liittyen.
Käsittelen tutkielmassani myös sukupuolen merkitystä DJ-kulttuurissa, sillä se liittyy keskeisesti DJ:n autenttisuuteen. Miesvaltaisessa DJ-kulttuurissa naiset ovat vähemmistössä, ja heitä marginalisoidaan erilaisin keinoin. Erityisesti naisen ulkonäöllä on suuri vaikutus siihen, pidetäänkö häntä autenttisena DJ:nä. DJ-kulttuurissa seksismi ja ahdas ulkonäkönormisto asettavat naiset vaikeaan ja eriarvoiseen asemaan. Lisäksi DJ-toiminnan teknologiakeskeisyys nostaa naisten kynnyksen opetella DJ-toiminnan vaatimien laitteiden käytön miehiä korkeammalle, sillä teknologia on kulttuurisesti konstruoitu maskuliiniseksi.