Hyvinvointipalveluelämys
Välimaa, Nina (2019-04-29)
Hyvinvointipalveluelämys
Välimaa, Nina
(29.04.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052116471
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052116471
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aiheena oli elämyspalvelu hyvinvointialalla. Tutkimuksen aihealue on erittäin ajankohtainen, sillä elämyksellisyys ja elämyspalvelut ovat kasvaneet huomattavasti. Myös hyvinvointiala on kokenut räjähdysmäisen kasvun ja se luo täysin uudenlaisen palvelutarjonnan muodon yhteiskunnassa. Palvelutalouden muutos elämystaloudeksi luo mielenkiintoisen pohjan tutkia elämystä tässä uudessa kontekstissa.
Tämä tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen yksilöhaastatteluita tutkimusmetodina. Haastattelut suoritettiin teemahaastatteluina kuudelle palvelunkäyttäjälle. Tutkimuksessa oli edustettuina kaksi elämyspalvelua. Palvelut täyttivät elämyspalvelun kriteerit; ainutlaatuisuus sekä veloitettu pääsymaksu.
Tutkimuksen mukaan elämys on vahva tunne, joka sitouttaa asiakkaan palvelukokemusta vahvemmin. Elämyksen luomisessa olennaisin tekijä on elämyksen ympäristö. Elämyksen piirteitä ovat tunteet, aistit, toiminta, sosiaalinen konteksti, uppoutuminen sekä pako arjesta. Elämys luo kokijassaan myös vahvat muistot, jotka aktivoituvat elämyksen käytön aikana ja voivat säilyä jopa läpi elämän.
Tutkimus tarjosi tietoa, mitä on hyvinvointipalveluelämys ja mistä tekijöistä se koostuu. Tutkimus antaa hyvinvointipalvelualan yrittäjille tärkeää tietoa asiakkaiden arvostamista tekijöistä. Näiden tekijöiden avulla palveluntarjoajien on mahdollista kehittää omaa palvelutarjontaansa asiakaslähtöisempään suuntaan uudessa elämystalousyhteiskunnassa.
Tämä tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen yksilöhaastatteluita tutkimusmetodina. Haastattelut suoritettiin teemahaastatteluina kuudelle palvelunkäyttäjälle. Tutkimuksessa oli edustettuina kaksi elämyspalvelua. Palvelut täyttivät elämyspalvelun kriteerit; ainutlaatuisuus sekä veloitettu pääsymaksu.
Tutkimuksen mukaan elämys on vahva tunne, joka sitouttaa asiakkaan palvelukokemusta vahvemmin. Elämyksen luomisessa olennaisin tekijä on elämyksen ympäristö. Elämyksen piirteitä ovat tunteet, aistit, toiminta, sosiaalinen konteksti, uppoutuminen sekä pako arjesta. Elämys luo kokijassaan myös vahvat muistot, jotka aktivoituvat elämyksen käytön aikana ja voivat säilyä jopa läpi elämän.
Tutkimus tarjosi tietoa, mitä on hyvinvointipalveluelämys ja mistä tekijöistä se koostuu. Tutkimus antaa hyvinvointipalvelualan yrittäjille tärkeää tietoa asiakkaiden arvostamista tekijöistä. Näiden tekijöiden avulla palveluntarjoajien on mahdollista kehittää omaa palvelutarjontaansa asiakaslähtöisempään suuntaan uudessa elämystalousyhteiskunnassa.