Yrityskaupan jälkeinen integraatioprosessi : tapaustutkimus käynnissä olevasta integraatioprosessista suomalaisessa media-alan yrityskaupassa
Lind, Aleksi (2019-05-17)
Yrityskaupan jälkeinen integraatioprosessi : tapaustutkimus käynnissä olevasta integraatioprosessista suomalaisessa media-alan yrityskaupassa
Lind, Aleksi
(17.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052116451
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052116451
Tiivistelmä
Yrityskaupat kasvattavat jatkuvasti suositaan strategisen kasvun, kehittämisen ja synergioiden luomisen välineenä. Silti suurimassa osassa yrityskaupoissa ei onnistuta saavuttamaan niille asetettuja tavoitteita. Epäonnistumisen taustalla on usein integraatiovaiheessa epäonnistuminen, mikä tekee integraatioiden tutkimisesta edelleen ajankohtaista. Etenkin media-alalla toteutunut yrityskauppa ja käynnissä oleva integraatioprosessi ovat vähän tutkittuja aiheita yrityskauppa- ja integraatiotutkimuksissa.
Tämän laadullisen tapaustutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää, mitkä tekijät edistävät integraatiota suomalaisessa media-alan yrityskaupassa. Yrityskaupan taustalla on media-alan murros, jonka vuoksi tutkimuksen toinen kohdeyritys pyrkii löytämään uutta liiketoimintaa laskevan medialiiketoiminnan rinnalle. Tutkimuksen aineisto koostuu 17 puolistrukturoidusta haastattelusta yrityskaupan ostajayrityksen ja ostetun yrityksen henkilöstöstä, tutkijan omasta havainnoinnista sekä yritysten sisäisistä dokumenteista. Tutkimuksen analyysissa hyödynnettiin aineistolähtöistä lähestymistapaa.
Tutkimustulosten pohjalta kehitetään kolmiportainen malli, joka koostuu henkilökemioista, orgaanisesta integraatiostrategiasta ja operatiivisesta tasosta. Henkilökemiat toimivat integraation taustalla vaikuttavana voimana ja edesauttavat integraation etenemistä. Orgaanisessa integraatiostrategiassa yritykset kasvavat yhteen yhteisen tekemisen kautta asiakkaalle tarjottu palvelu edellä. Tutkitussa integraatiossa operatiivisella tasolla on kehittämisen tarvetta, mutta sen vaikutus integraatioon on suhteessa vähäisin. Tutkimuksen lopputuloksena kehitetään integraation onnistumisen kolmiportainen malli, jossa henkilökemiat mahdollistavat orgaanisen integraatiostrategian toteuttamisen sekä korvaavat mahdollisia operatiivisen tason puutteita.
Tutkimus osoittaa, että yrityskauppoja toteuttaessa tulee huomioida strategisten mittareiden lisäksi henkilökemiat, jotka voivat edistää integraation etenemistä suomalaisessa yrityskauppakontekstissa.
Tämän laadullisen tapaustutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää, mitkä tekijät edistävät integraatiota suomalaisessa media-alan yrityskaupassa. Yrityskaupan taustalla on media-alan murros, jonka vuoksi tutkimuksen toinen kohdeyritys pyrkii löytämään uutta liiketoimintaa laskevan medialiiketoiminnan rinnalle. Tutkimuksen aineisto koostuu 17 puolistrukturoidusta haastattelusta yrityskaupan ostajayrityksen ja ostetun yrityksen henkilöstöstä, tutkijan omasta havainnoinnista sekä yritysten sisäisistä dokumenteista. Tutkimuksen analyysissa hyödynnettiin aineistolähtöistä lähestymistapaa.
Tutkimustulosten pohjalta kehitetään kolmiportainen malli, joka koostuu henkilökemioista, orgaanisesta integraatiostrategiasta ja operatiivisesta tasosta. Henkilökemiat toimivat integraation taustalla vaikuttavana voimana ja edesauttavat integraation etenemistä. Orgaanisessa integraatiostrategiassa yritykset kasvavat yhteen yhteisen tekemisen kautta asiakkaalle tarjottu palvelu edellä. Tutkitussa integraatiossa operatiivisella tasolla on kehittämisen tarvetta, mutta sen vaikutus integraatioon on suhteessa vähäisin. Tutkimuksen lopputuloksena kehitetään integraation onnistumisen kolmiportainen malli, jossa henkilökemiat mahdollistavat orgaanisen integraatiostrategian toteuttamisen sekä korvaavat mahdollisia operatiivisen tason puutteita.
Tutkimus osoittaa, että yrityskauppoja toteuttaessa tulee huomioida strategisten mittareiden lisäksi henkilökemiat, jotka voivat edistää integraation etenemistä suomalaisessa yrityskauppakontekstissa.