Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • Turun yliopisto
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • Turun yliopisto
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ryhmän sisäiset ystävyys- ja kaverisuhteet sekä roolitus : kehitys koulun yhteydessä olevasta esiopetuksesta alkuopetuksen ensimmäiselle luokalle

Naskali, Saana (2019-04-11)

 
Tweet refworks
 
Katso/Avaa
Naskali_Saana_progradu.pdf (1.260Mb)
Lataukset: 

avoin
Naskali, Saana
11.04.2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052116443
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa kartoitettiin alle vuoden kestäneellä pitkittäistutkimuksella eli seurantatutkimuksella, miten lasten ystävyys- ja kaverisuhteet sekä luokan roolitus muuttuu koulun yhteydestä olevasta esiopetuksesta ensimmäisen luokan loppuun mennessä. Lisäksi haluttiin tutkia, miten esiopetuksen ulkopuolelta tulleet oppilaat pääsevät esiopetuksessa muodostuneen ryhmän jäseneksi. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa käytettiin aineistonkeruumenetelmänä sosiometrisiä mittauksia. Mittaukset toteutettiin strukturoituina haastatteluina. Haastattelut toteutettiin toukokuussa 2018, syyskuussa 2018 ja helmikuussa 2019. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriasidonnaista analyysimenetelmää. Aineisto analysoitiin sisältöanalyysina. Koska teoria ohjaa mittaristoa, analyysimenetelmä oli teoriasidonnainen. Tulokset osoittivat, että vastavuoroiset ystävyyssuhteet olivat pidempiaikaisia, ja niitä luotiin vain saman sukupuolen välille. Vastavuoroiset kaverisuhteet taas rakentuivat eri sukupuolien välille, ja niitä luotiin paljon herkemmin kuin ystävyyssuhteita. Tulokset kertoivat myös, että luokan roolit olivat suhteellisen pysyviä. Suosikin ja torjutun roolit pysyivät esiopetuksesta ensimmäisen luokan loppuun asti. Torjutuista oppilaista pystyttiin erittelemään syrjäänvetäytyvät ja yksinäiset. Johtajarooliin ei noussut yhtä tai kahta oppilasta, vaan johtajamerkinnät olivat yhteydessä positiivisiin valintoihin. Johtajaa siis etsittiin oman kaveriporukan sisäpuolelta. Ensimmäisellä luokalla aloittaneista oppilaista yksi onnistui pääsemään vastavuoroisen kaveriporukan jäseneksi, yksi onnistui luomaan yhden vastavuoroisen ystävyyssuhteen ja yksi jäi kokonaan vertaisryhmänsä ulkopuolelle.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [4446]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste