Tiedon jakaminen yrityksen menestystekijänä : kasvuyrityksen tiedonjakoa kehittämässä
Huovinen-Nilsson, Juli (2019-05-13)
Tiedon jakaminen yrityksen menestystekijänä : kasvuyrityksen tiedonjakoa kehittämässä
Huovinen-Nilsson, Juli
(13.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052116452
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052116452
Tiivistelmä
Tieto on noussut kriittiseksi menestystekijäksi organisaatioille nykyajan kilpailevalla aikakaudella. Tiedon kasvaneen roolin vuoksi tiedon jakamisesta on tullut kriittinen tekijä yritysten menestykselle. Tiedon jakamisen arvo liittyy siihen, että organisaation tieto on sen uniikki omaisuus, jota muiden on vaikea jäljitellä. Tämä tutkimus keskittyi tutkimuksen kohdeyrityksenä olleen nopeasti kasvaneen yrityksen tiedonjakoon yrityksen esimiesten näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kohdeyrityksen tiedonjakoa voidaan kehittää. Tätä tutkittiin selvittämällä mitkä tekijät vaikuttavat yrityksen tiedon jakamiseen ja millaisia suhteita näiden tekijöiden välillä on havaittavissa. Tiedon jakamista on viime vuosina tutkittu paljon ja tiedon jakamiseen vaikuttavia tekijöitä on löydetty eri tutkimuksissa useita. Kirjallisuudesta ei kuitenkaan voida löytää ratkaisua kohdeyrityksen tiedonjaon ongelmiin, sillä tiedon jakaminen on aina riippuvaista siitä kontekstista, jossa se tapahtuu. Kohdeyrityksen tiedonjaon kehittämisen lisäksi tämä tutkimus pyrkii tuomaan uutta tietoa nopeasti kasvaneen yrityksen tiedonjaosta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena keskisuuressa nopeasti kasvaneessa yrityksessä, joka toimii teollisuuden komponenttivalmistajana. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla 11 kohdeyrityksen esimiestä sekä keräämällä tietoja yrityksen julkisista dokumenteista ja yrityksen omistajilta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kohdeyrityksen tiedonjakoon vaikuttivat kulttuuriin ja ilmapiiriin, ihmissuhteisiin, organisaation käytäntöihin, tiedon saatavuustekijöihin sekä yksilön näkemyksiin liittyvät tekijät. Erityisesti ihmissuhteisiin ja tiedon saatavuustekijöihin liittyvien tekijöiden nähtiin vaikuttavan kohdeyrityksen tiedonjakoon. Myös kulttuurilla ja ilmapiirillä oli suuri merkitys tiedonjaon onnistumisessa. Aiemmassa kirjallisuudessa on myös tuotu esiin ihmissuhteiden sekä kulttuurin ja ilmapiirin suuri rooli. Tässä tutkimuksessa kuitenkin myös tiedon saatavuustekijöillä oli suuri vaikutus tiedon jakamiseen, ja vastaavaa ei aikaisemmassa kirjallisuudessa ollut havaittavissa. Tulosten perusteella johtopäätöksenä voitiin todeta, että parantaakseen tiedon jakamistaan kohdeyrityksen tulee entisestään kehittää läpinäkyvää ja avointa organisaatiokulttuuria sekä -ilmapiiriä ja panostaa ihmisten välisten suhteiden kehittämiseen. Näiden kehittämisen kautta saadaan ratkaistua useita tiedon saatavuustekijöihin liittyviä ongelmia. Lisäksi yrityksen ylimmän johdon sekä esimiesten tulee panostaa tiedon jakamista mahdollistavan asenteen luomiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena keskisuuressa nopeasti kasvaneessa yrityksessä, joka toimii teollisuuden komponenttivalmistajana. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla 11 kohdeyrityksen esimiestä sekä keräämällä tietoja yrityksen julkisista dokumenteista ja yrityksen omistajilta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kohdeyrityksen tiedonjakoon vaikuttivat kulttuuriin ja ilmapiiriin, ihmissuhteisiin, organisaation käytäntöihin, tiedon saatavuustekijöihin sekä yksilön näkemyksiin liittyvät tekijät. Erityisesti ihmissuhteisiin ja tiedon saatavuustekijöihin liittyvien tekijöiden nähtiin vaikuttavan kohdeyrityksen tiedonjakoon. Myös kulttuurilla ja ilmapiirillä oli suuri merkitys tiedonjaon onnistumisessa. Aiemmassa kirjallisuudessa on myös tuotu esiin ihmissuhteiden sekä kulttuurin ja ilmapiirin suuri rooli. Tässä tutkimuksessa kuitenkin myös tiedon saatavuustekijöillä oli suuri vaikutus tiedon jakamiseen, ja vastaavaa ei aikaisemmassa kirjallisuudessa ollut havaittavissa. Tulosten perusteella johtopäätöksenä voitiin todeta, että parantaakseen tiedon jakamistaan kohdeyrityksen tulee entisestään kehittää läpinäkyvää ja avointa organisaatiokulttuuria sekä -ilmapiiriä ja panostaa ihmisten välisten suhteiden kehittämiseen. Näiden kehittämisen kautta saadaan ratkaistua useita tiedon saatavuustekijöihin liittyviä ongelmia. Lisäksi yrityksen ylimmän johdon sekä esimiesten tulee panostaa tiedon jakamista mahdollistavan asenteen luomiseen.