Puunsorvauksen perustekniikat : e-opetusmateriaalin laatutavoiteteoreeman tuottaminen ja testaaminen
Rintala, Konsta (2019-04-25)
Puunsorvauksen perustekniikat : e-opetusmateriaalin laatutavoiteteoreeman tuottaminen ja testaaminen
Rintala, Konsta
(25.04.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052316859
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052316859
Tiivistelmä
Tämän Pro Gradu –tutkielman tarkoituksena on tuottaa videomuotoisen puunsorvauksen perustekniikoiden e-opetusmateriaalin laatutavoiteteoreema, sekä testata laatutavoiteteoreeman toteutumista tuotteen valmistamisen ja testaamisen avulla. Tutkimuksessa tuotettavan opetusmateriaalin on tarkoitus olla tukemassa käsityön aineenopettajaksi opiskelevien puunsorvaustaitojen itseohjautuvaa opiskelua varsinaisen kontaktiopetuksen tukena. Opetusmateriaalille asetettavat laatutavoitteet on johdettu Koehler & Mishran (2008) TPACK-mallista, jonka keskiössä on opetusmateriaalin sisältämät sisältöalueet ja niiden suhde toisiinsa. Tuotettavan opetusmateriaalin laatutavoitteet liittyvät opetusmateriaalin teknologiseen muotoon, sen käyttäjiä koskeviin vaatimuksiin, opetusmateriaalin käytön turvallisuuteen, sekä materiaalin toimimiseen itseohjautuvan taidon oppimisen tukena.
Laadullinen tapaustutkimus etenee Metsärinne & Kallion (2011) luoman tutkivan tuottamisen mallin mukaisesti. Opetusmateriaalin testaamisessa käytettyjen koehenkilöiden (N=2), valintaan vaikuttavana keskeisenä muuttujana olivat eroavaisuudet puunsorvauksen aineenhallinnallisessa taitotasossa. Päätutkimusongelmana tutkimuksessa on opetusmateriaalille luodun laatutavoiteteoreeman toteutuminen. Pääongelmaan saatiin vastaus, kun vastattiin yksittäisiä laatutavoitteita koskeviin alatutkimusongelmiin. Tutkimustulosten perusteella tuotteelle valmistetun laatutavoiteteoreeman kaikki yksittäiset tavoitteet täyttyivät, jolloin myös koko opetusmateriaalin laatutavoiteteoreema toteutuu. Opetusmateriaalin tavoitteiden ylittyessä selvästi, sekä materiaalin käyttäjiltä saadun hyvän palautteen ansiosta, opetusmateriaali voidaan ottaa tarkoituksenmukaiseen käyttöön tukemaan puunsorvauksen itseohjautuvaa oppimista.
Laadullinen tapaustutkimus etenee Metsärinne & Kallion (2011) luoman tutkivan tuottamisen mallin mukaisesti. Opetusmateriaalin testaamisessa käytettyjen koehenkilöiden (N=2), valintaan vaikuttavana keskeisenä muuttujana olivat eroavaisuudet puunsorvauksen aineenhallinnallisessa taitotasossa. Päätutkimusongelmana tutkimuksessa on opetusmateriaalille luodun laatutavoiteteoreeman toteutuminen. Pääongelmaan saatiin vastaus, kun vastattiin yksittäisiä laatutavoitteita koskeviin alatutkimusongelmiin. Tutkimustulosten perusteella tuotteelle valmistetun laatutavoiteteoreeman kaikki yksittäiset tavoitteet täyttyivät, jolloin myös koko opetusmateriaalin laatutavoiteteoreema toteutuu. Opetusmateriaalin tavoitteiden ylittyessä selvästi, sekä materiaalin käyttäjiltä saadun hyvän palautteen ansiosta, opetusmateriaali voidaan ottaa tarkoituksenmukaiseen käyttöön tukemaan puunsorvauksen itseohjautuvaa oppimista.