“Se perheen tuki on kuitenkin iso osa meidän työtä” : Ehkäisevä lastensuojelu varhaiskasvatuksessa lastentarhanopettajien kokemana
Salonen, Sanni (2019-05-15)
“Se perheen tuki on kuitenkin iso osa meidän työtä” : Ehkäisevä lastensuojelu varhaiskasvatuksessa lastentarhanopettajien kokemana
Salonen, Sanni
(15.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052316840
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052316840
Tiivistelmä
Valtakunnallisen Lapsiperhepalveluiden muutosohjelman tavoitteena on siirtää lastensuojelun painopiste korjaavista palveluista ehkäisevään lastensuojeluun. Jotta tämä tavoite toteutuisi, tulisi lapsiperheiden peruspalveluissa olla riittävä valmius tukea lapsia ja heidän perheitään jo ennen varsinaisten ongelmien syntymistä. Yksi keskeinen lähes kaikki lapsiperheet kohtaava peruspalvelu on varhaiskasvatus.
Tässä pro gradussa tutkin ehkäisevää lastensuojelua varhaiskasvatuksessa. Tutkimukseni aineisto kerättiin alkuvuonna 2019 haastattelemalla yksilöteemahaastatteluina turkulaisissa päiväkodeissa työskenteleviä lastentarhanopettajia. Tutkimuskysymyksinäni oli selvittää, millainen on varhaiskasvatuksen rooli ehkäisevässä lastensuojelussa ja millaiset ovat lastentarhanopettajien valmiudet toteuttaa ehkäisevää lastensuojelua sekä tarttua lastensuojelulliseen huoleen. Lisäksi tutkin millainen on lastentarhanopettajien kokemus yhteistyöstä varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun sekä muiden lasten hyvinvointia tukevien palvelujen välillä.
Tutkimukseni keskeinen tulos oli, että yhteistyörakenteet varhaiskasvatuksen, lastensuojelun ja muiden perhepalveluiden välillä ovat Turun kaupungissa puutteelliset. Toimimaton yhteistyö sekä tiedonpuute aiheutti lastentarhanopettajissa turhautuneisuutta ja epävarmuutta lastensuojelulliseen huoleen ja sen edellyttämiin toimenpiteisiin liittyen. Varhainen tuki näyttäytyy tutkimuksessa tärkeänä osa varhaiskasvatusta huolenpidon, turvan, havainnoinnin, sosiaalisten taitojen sekä vanhemmuudessa tukemisen kautta, mutta siihen ei päiväkodissa pystytä panostamaan parhaalla mahdollisella tavalla. Haasteina koettiin päiväkotien puutteelliset henkilöstöresurssit ja suuret ryhmäkoot, myönteisinä tekijöinä taas muun muassa luottamuksellinen yhteistyösuhde varhaiskasvattajien ja lasten vanhempien välillä sekä pienryhmätyöskentely. Tutkimukseen osallistuneet sosiaalialan ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet lastentarhanopettajat kokivat omien opintojen kautta saaman tietotaitonsa lastensuojelullisiin asioihin vahvempana kuin yliopistollisen koulutuksen suorittaneet.
Tässä pro gradussa tutkin ehkäisevää lastensuojelua varhaiskasvatuksessa. Tutkimukseni aineisto kerättiin alkuvuonna 2019 haastattelemalla yksilöteemahaastatteluina turkulaisissa päiväkodeissa työskenteleviä lastentarhanopettajia. Tutkimuskysymyksinäni oli selvittää, millainen on varhaiskasvatuksen rooli ehkäisevässä lastensuojelussa ja millaiset ovat lastentarhanopettajien valmiudet toteuttaa ehkäisevää lastensuojelua sekä tarttua lastensuojelulliseen huoleen. Lisäksi tutkin millainen on lastentarhanopettajien kokemus yhteistyöstä varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun sekä muiden lasten hyvinvointia tukevien palvelujen välillä.
Tutkimukseni keskeinen tulos oli, että yhteistyörakenteet varhaiskasvatuksen, lastensuojelun ja muiden perhepalveluiden välillä ovat Turun kaupungissa puutteelliset. Toimimaton yhteistyö sekä tiedonpuute aiheutti lastentarhanopettajissa turhautuneisuutta ja epävarmuutta lastensuojelulliseen huoleen ja sen edellyttämiin toimenpiteisiin liittyen. Varhainen tuki näyttäytyy tutkimuksessa tärkeänä osa varhaiskasvatusta huolenpidon, turvan, havainnoinnin, sosiaalisten taitojen sekä vanhemmuudessa tukemisen kautta, mutta siihen ei päiväkodissa pystytä panostamaan parhaalla mahdollisella tavalla. Haasteina koettiin päiväkotien puutteelliset henkilöstöresurssit ja suuret ryhmäkoot, myönteisinä tekijöinä taas muun muassa luottamuksellinen yhteistyösuhde varhaiskasvattajien ja lasten vanhempien välillä sekä pienryhmätyöskentely. Tutkimukseen osallistuneet sosiaalialan ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet lastentarhanopettajat kokivat omien opintojen kautta saaman tietotaitonsa lastensuojelullisiin asioihin vahvempana kuin yliopistollisen koulutuksen suorittaneet.