Oppilas- ja opiskelijahuoltolain keskeiset muutokset ja haasteet sekä niiden vaikutukset peruskoulun koulukuraattorin työhön koulukuraattoreiden kertomana
Revonlahti, Taru (2019-05-16)
Oppilas- ja opiskelijahuoltolain keskeiset muutokset ja haasteet sekä niiden vaikutukset peruskoulun koulukuraattorin työhön koulukuraattoreiden kertomana
Revonlahti, Taru
(16.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052316823
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052316823
Tiivistelmä
Pro gradu-tutkielmassani tutkin sitä, minkälaisia muutoksia 1.8.2014 voimaanastunut oppilas- ja opiskelijahuoltolaki on tuonut peruskoulun koulukuraattorin työhön koulukuraattorien tulkitsemana. Tutkielmani on laadullinen tutkimus, joka paikantuu sosiaalityön käytäntötutkimuksen alaan. Tutkielmani aineistona on puolistrukturoidulla teemahaastattelumenetelmällä toteutettu erään Varsinais-suomalaisen keskisuuren kaupungin koulukuraattorien ryhmähaastattelu. Analysoin aineistoa aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Aineiston analyysin tuloksena syntyi kaksi muutoksia kuvaavaa teemaa, jotka olivat muutokset moniammatillisessa yhteistyössä ja muutokset asiakastyössä. Näiden lisäksi koulukuraattorien kokemat haasteet muodostivat yhden teeman.
Tutkimukseni perusteella koulukuraattorit kokevat lakimuutoksen muuttaneen työtä siten, että oppilashuoltoryhmät ovat lopettaneet toimintansa, yhteinen kohtaaminen sekä yhteistyö oppilashuoltohenkilöstön kanssa on vähentynyt ja tiedonkulku on heikentynyt. Asiakastyössä muutoksia on tutkimustulosteni perusteella asiakkaaksi ohjautumisessa, oman työn organisoinnissa, yhteisölliseen työhön osallistumisessa sekä oikeusturvassa. Haasteina näyttäytyvät lain tuntemattomuus kouluarjessa, kokonaiskuvan puuttuminen oppilaiden kouluarjesta sekä resurssitilanne ja lain mukanaan tuomat aikarajat vastaanotolle pääsystä.
Tutkimukseni perusteella koulukuraattorit kokevat lakimuutoksen muuttaneen työtä siten, että oppilashuoltoryhmät ovat lopettaneet toimintansa, yhteinen kohtaaminen sekä yhteistyö oppilashuoltohenkilöstön kanssa on vähentynyt ja tiedonkulku on heikentynyt. Asiakastyössä muutoksia on tutkimustulosteni perusteella asiakkaaksi ohjautumisessa, oman työn organisoinnissa, yhteisölliseen työhön osallistumisessa sekä oikeusturvassa. Haasteina näyttäytyvät lain tuntemattomuus kouluarjessa, kokonaiskuvan puuttuminen oppilaiden kouluarjesta sekä resurssitilanne ja lain mukanaan tuomat aikarajat vastaanotolle pääsystä.