Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Monilukutaidon opetus lukiossa

Lähteelä, Johanna (2019-05-20)

Monilukutaidon opetus lukiossa

Lähteelä, Johanna
(20.05.2019)
Katso/Avaa
Lahteela_opinnayte.pdf (1.284Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052417012
Tiivistelmä
Tutkimuksessani selvitän monilukutaidon tilannetta suomalaisessa lukio-opetuksessa. Avaan monilukutaitoa käsitteenä sekä pyrin selvittämään, miten monilukutaitoa on sisällytetty lukion opetussuunnitelmaan sekä uusiin digitaalisiin ylioppilaskokeiden lukutaidon osioihin. Tutkimusaineistona ovat syksyn 2018 ja kevään 2019 lukutaidon kokeet, Ylioppilastutkintolautakunnan määrittämät sisältökuvaukset näistä kokeista sekä tutkimuksen aikana voimassa ollut Lukion opetussuunnitelman perusteet vuodelta 2015. Tutkimuksessa on myös käytetty aineistona tulevan Lukion opetussuunnitelman luonnosta vuodelta 2019. Tutkimus on sisällönanalyysi, jossa käytin apuna laadullista NVivo-ohjelmaa. Lisäsin NVivo-ohjelmaan aineistot, minkä jälkeen etsin näistä aineistosta mainintoja monilukutaidoista ja koodasin ne NVivo-ohjelmassa.

Päällimmäisenä tuloksena on lisätutkimusten tarve, sillä tutkimuksessa on aineistona ainoastaan kaksi ensimmäistä digitaalista lukutaidon koetta. Medialukutaitoja on sisällytetty vuoden 2015 Lukion opetussuunnitelmaan paljon, mutta esimerkiksi lyriikan lukutaidoista on vain vähän mainintoja. Tutkimuksen aikana nousi myös tarve lisätutkimuksille Lukion opetussuunnitelman kurssisisällöistä sekä toteutuneesta opetuksesta. Tulevassa opetussuunnitelmassa mainitaan monilukutaitoja useamman oppiaineen sisältökuvauksessa kuin vuoden 2015 opetussuunnitelmassa. On selvää, että ylioppilaskokeiden muuttaminen digitaaliseksi muuttaa äidinkielen ylioppilaskoetta, mutta vielä ei voida sanoa varmasti, millainen muutos on tapahtumassa. Kuitenkin muutos näyttää olevan uusimpien tieteellisten tutkimusten mukaista, esimerkiksi lukutaidon kokeen aineistossa on paljon multimodaalisia tekstejä ja kokeen aiheet liittyvät suurimmilta osin lukiolaisten elämään. Etenkin lukutaidon kokeen asia- ja mediatekstit osiossa on otettu hyvin huomioon monilukutaitoja.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9229]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste