MiFID II -SÄÄNTELY: TARKOITUS JA KOETUT VAIKUTUKSET
Flinck, Oskari (2019-05-22)
MiFID II -SÄÄNTELY: TARKOITUS JA KOETUT VAIKUTUKSET
Flinck, Oskari
(22.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052717340
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052717340
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia vaikutuksia MiFID II -sääntelyllä on sijoituspalveluntarjoajaan.
Tutkittava aihe on erittäin ajankohtainen, koska sääntelyhanke otettiin käyttöön
EU:ssa 3.1.2018. MiFID II -sääntely on herättänyt keskustelua eri medioissa, sekä Suomessa
että muissa jäsenmaissa. Tämän tutkimuksen keskeisimpänä tavoitteena oli tarkastella sääntelyn aiheuttamia
muutoksia ensin teorian osalta ja tutkia sen perusteella, miten teoriassa käsiteltävät muutokset
ovat realisoituneet palveluntarjoajan päivittäiseen toimintaan. MiFID II -sääntelyn on tarkoitus
parantaa vuonna 2007 käyttöotetun MiFID-direktiivissä sääntelemättä jääneitä tekijöitä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla tarkoin valikoituja asiantuntijoita,
jotka ovat olleet keskeisessä roolissa MiFID II -sääntelyprojekteissa. Haastattelut toteutettiin
teemahaastattelumenetelmällä. Haastateltavat tahot toimivat pankeissa sijoitustoiminnan johtotehtävissä
sekä Finanssivalvonnassa esimiestason valvontatehtävissä. Tutkimuksen perusteella voidaan
havaita useita MiFID II -sääntelystä aiheutuvia muutoksia, jotka ovat vaikuttaneet huomattavasti palveluntarjoajan
toimintaan.
MiFID II -sääntelystä on aiheutunut merkittäviä muutoksia tuotehallintamenettelyyn, kannustimiin,
eturistiriitatilanteisiin, pätevyysvaatimuksiin, riippumattomaan sijoituspalveluntarjontaan, raportointikäytäntöihin
sekä dokumentaatioon. Tutkielman tulosten perusteella MiFID II -sääntely on aiheuttanut
erityisesti isomman mittakaavan muutoksia tietojärjestelmiin, raportointiin sekä tuotehallintamenettelyn
järjestämiseen.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin myös tutkijaa yllättänyt havainto. Kaikki haastateltavat pitivät
MiFID II -sääntelyä kokonaisuudessaan positiivisena, vaikka sääntely on aiheuttanut valtavan määrän
lisätyötä eri toimijoiden keskuudessa.
Tutkittava aihe on erittäin ajankohtainen, koska sääntelyhanke otettiin käyttöön
EU:ssa 3.1.2018. MiFID II -sääntely on herättänyt keskustelua eri medioissa, sekä Suomessa
että muissa jäsenmaissa. Tämän tutkimuksen keskeisimpänä tavoitteena oli tarkastella sääntelyn aiheuttamia
muutoksia ensin teorian osalta ja tutkia sen perusteella, miten teoriassa käsiteltävät muutokset
ovat realisoituneet palveluntarjoajan päivittäiseen toimintaan. MiFID II -sääntelyn on tarkoitus
parantaa vuonna 2007 käyttöotetun MiFID-direktiivissä sääntelemättä jääneitä tekijöitä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla tarkoin valikoituja asiantuntijoita,
jotka ovat olleet keskeisessä roolissa MiFID II -sääntelyprojekteissa. Haastattelut toteutettiin
teemahaastattelumenetelmällä. Haastateltavat tahot toimivat pankeissa sijoitustoiminnan johtotehtävissä
sekä Finanssivalvonnassa esimiestason valvontatehtävissä. Tutkimuksen perusteella voidaan
havaita useita MiFID II -sääntelystä aiheutuvia muutoksia, jotka ovat vaikuttaneet huomattavasti palveluntarjoajan
toimintaan.
MiFID II -sääntelystä on aiheutunut merkittäviä muutoksia tuotehallintamenettelyyn, kannustimiin,
eturistiriitatilanteisiin, pätevyysvaatimuksiin, riippumattomaan sijoituspalveluntarjontaan, raportointikäytäntöihin
sekä dokumentaatioon. Tutkielman tulosten perusteella MiFID II -sääntely on aiheuttanut
erityisesti isomman mittakaavan muutoksia tietojärjestelmiin, raportointiin sekä tuotehallintamenettelyn
järjestämiseen.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin myös tutkijaa yllättänyt havainto. Kaikki haastateltavat pitivät
MiFID II -sääntelyä kokonaisuudessaan positiivisena, vaikka sääntely on aiheuttanut valtavan määrän
lisätyötä eri toimijoiden keskuudessa.