Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • Turun yliopisto
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • Turun yliopisto
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vanhempien sosiaalinen tuki jääkiekkoharrastukseen ja koulunkäyntiin nuorten ja vanhempien kokemana

Aaltonen, Sami (2019-05-07)

 
Tweet refworks
 
Katso/Avaa
Aaltonen_Sami_Opinnayte.pdf (2.614Mb)
Lataukset: 

avoin
Aaltonen, Sami
07.05.2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052717337
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia eroja on nuorten vanhemmiltaan jääkiekkoon ja koulunkäyntiin saamassa sosiaalisessa tuessa. Sosiaalinen tuki oli jaettu neljään alakategoriaan tulosten tarkastelun helpottamiseksi. Tuen muodot olivat aineellinen tuki, arviointituki, emotionaalinen tuki ja välineellinen tuki. Lisäksi selvitettiin, kokevatko nuoret saamansa tuen yleisyyden samalla tavalla kuin heidän vanhempansa.

Tutkimusaineisto kerättiin tammikuun 2019 alussa sähköisellä Webropol-kyselyllä. Tutkimukseen osallistui 141 vuonna 2004 syntynyttä jääkiekon harrastajaa ja 186 vanhempaa eri puolilta Suomea. Tutkimusaineiston kuvailemiseen käytettiin keskiarvoja, jakaumia ja keskihajontaa. Riippumattomien otosten t-testillä vertailtiin kahden ryhmän keskiarvoja.

Tulosten mukaan jääkiekkoilevat nuoret kokivat saavansa vanhemmiltaan sosiaalista tukea yleisemmin jääkiekkoharrastukseensa kuin koulunkäyntiinsä. Vanhemmat sen sijaan kokivat antavansa tukea yleisemmin lastensa koulunkäyntiin. Emotionaalinen tuki oli ainoa sosiaalisen tuen muoto, jota vanhemmat kokivat antavansa yleisimmin kuin nuoret kokivat sitä saavansa. Nuoret kokivat saavansa emotionaalista tukea yleisemmin jääkiekkoon kuin koulunkäyntiin. Vanhemmat kokivat päinvastoin. Aineellisessa tuessa ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja vanhempien ja nuorten vastausten välillä. Välineellistä tukea nuoret kokivat saaneensa yleisemmin kuin vanhemmat kokivat sitä antaneensa. Koulunkäyntiin annetussa tuessa ei tämän tukimuodon osalta suurta eroa ollut, mutta jääkiekossa nuorten ja vanhempien kokemukset tuen yleisyydestä erosivat toisistaan. Arviointitukea nuoret kokivat saavansa yleisemmin kuin vanhemmat kokivat sitä antaneensa. Eroja löytyi sekä jääkiekkoon annetussa tuessa sekä koulunkäyntiin annetussa tuessa.

Enemmistö nuorista koki nykyisen tuen riittäväksi. Vanhemmista miltei kaikki olisivat valmiita antamaan lisää tukea lastensa jääkiekkoharrastukseen ja koulunkäyntiin.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [4441]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste