Projektioppiminen ja työelämässä toteutetut projektit oppimisen menetelmänä lähihoitajaopinnoissa
Toukkari, Sanna (2019-04-25)
Projektioppiminen ja työelämässä toteutetut projektit oppimisen menetelmänä lähihoitajaopinnoissa
Toukkari, Sanna
(25.04.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052717345
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052717345
Tiivistelmä
Pro gradu-tutkielmani käsittelee lähihoitajaopinnoissa toteutettavaa projektioppimista työelämälähtöisten projektien kautta. Projektioppiminen on käsitteenä monimerkityksellinen ja siihen liitetään muitakin vastaavia vuorovaikutteisia oppimisen muotoja. Tämän tutkielman tavoitteena on projektioppimisen käsitteen tarkastelu ja teoreettisen viitekehyksen määrittäminen. Tutkielman kysymyksinä ovat 1) miten lähihoitajaopiskelijat ovat kokeneet työelämä- ja asiakaslähtöiset projektit opinnoissaan ja oppimisessaan? 2) Miten työelämän edustajat ja asiakkaat ovat kokeneet yhteiset projektit lähihoitajaopiskelijoiden ja oppilaitoksen kanssa? 3) Mitä kehittämisideoita lähihoitajaopiskelijoilla ja työelämän edustajilla sekä asiakkailla on jatkossa yhteistyöprojektien osalta?
Tutkielma perustuu projektioppimisen teoreettisen taustaan, mm. konstruktivismin eri muotoihin, oppimismotivaatioon ja työelämässä tarvittaviin taitoihin. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään ammatillisten opintojen rakentumista lähihoitajaopinnoissa sekä nuorten ja aikuisten oppimisen erityispiirteitä.
Tutkielman aineiston muodostaa kyselylomakkeiden vastauksista. Kyselyyn ovat vastanneet lähihoitajaopiskelijat, työelämän edustajat ja asiakkaat. Vastaukset ovat kerätty yhteistyötapahtumien yhteydessä, joissa lähihoitajaopiskelijat ovat toteuttaneet työelämälle ja asiakkaille tavoitteellista ja asiakaslähtöistä toimintaa. Aineisto on sekä laadullista että määrällistä, jolloin kysymykset ovat olleet avoimia ja myös numeerisesti mielipidettä mittaavia. Fenomenografisen tutkimustavan luonteen mukaisesti tutkielmassa tulosten avoimuus tulee esille ja mahdollistaa lukijan oman tulkinnan. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla.
Projektioppimista kuvaaviksi keskeisiksi piirteiksi saadaan tutkiva ja kokeileva luonne, opiskelijan aktiivisuus, sosiaalinen oppimistapahtuma, vuorovaikutteisuus ja työelämätaitojen lisääntyminen. Tutkielman tuloksissa ilmenee mm. myönteiset kokemukset työelämäprojekteista, asiakkaan tyytyväisyyden ja tunnetilan havaitseminen, kokemuksen myötä opittujen taitojen saaminen ja oppimisen vahvistuminen.
Tutkielma perustuu projektioppimisen teoreettisen taustaan, mm. konstruktivismin eri muotoihin, oppimismotivaatioon ja työelämässä tarvittaviin taitoihin. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään ammatillisten opintojen rakentumista lähihoitajaopinnoissa sekä nuorten ja aikuisten oppimisen erityispiirteitä.
Tutkielman aineiston muodostaa kyselylomakkeiden vastauksista. Kyselyyn ovat vastanneet lähihoitajaopiskelijat, työelämän edustajat ja asiakkaat. Vastaukset ovat kerätty yhteistyötapahtumien yhteydessä, joissa lähihoitajaopiskelijat ovat toteuttaneet työelämälle ja asiakkaille tavoitteellista ja asiakaslähtöistä toimintaa. Aineisto on sekä laadullista että määrällistä, jolloin kysymykset ovat olleet avoimia ja myös numeerisesti mielipidettä mittaavia. Fenomenografisen tutkimustavan luonteen mukaisesti tutkielmassa tulosten avoimuus tulee esille ja mahdollistaa lukijan oman tulkinnan. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla.
Projektioppimista kuvaaviksi keskeisiksi piirteiksi saadaan tutkiva ja kokeileva luonne, opiskelijan aktiivisuus, sosiaalinen oppimistapahtuma, vuorovaikutteisuus ja työelämätaitojen lisääntyminen. Tutkielman tuloksissa ilmenee mm. myönteiset kokemukset työelämäprojekteista, asiakkaan tyytyväisyyden ja tunnetilan havaitseminen, kokemuksen myötä opittujen taitojen saaminen ja oppimisen vahvistuminen.