Digitalisaatio peruskoulussa : opettajien kokemuksia Varsinais-Suomen alueelta
Korkeakoski, Markus (2019-05-10)
Digitalisaatio peruskoulussa : opettajien kokemuksia Varsinais-Suomen alueelta
Korkeakoski, Markus
(10.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052817611
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052817611
Tiivistelmä
Digitalisaatio etenee kaikilla elämänalueilla kiihtyvällä tahdilla ja ihmisten elämä on kasvavissa määrin riippuvaisempi teknologiasta. Koulutuksen on oltava mukana muutoksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten digitaalinen teknologia näkyy koulussa ja opettajan työssä. Toiseksi tutkimuksessa haluttiin selvittää millaiseksi opettajat kokevat digitaalisen teknologian käytön taitonsa. Kolmanneksi haluttiin tutkia minkälaista digitaalista teknologiaa opettajat käyttävät opetuksessaan ja minkälaista pedagogiikkaa tähän liittyy. Viimeiseksi haluttiin tutkia miten opettajat ohjaavat oppilaita toimimaan turvallisesti verkossa. Tavoitteena oli myös kehittää kyselyinstrumenttia. Tutkimus toteutettiin Varsinais-Suomen alueella olevissa peruskouluissa. Mukana oli 66 vastaajaa. Aineisto kerättiin Webropol–kyselylomakkeella ja vastaukset analysoitiin SPSS-ohjelmalla.
Tutkimuksessa selvisi, että suurimmassa osassa kouluja digitaalisen teknologian perusrakenne on kunnossa, mutta strategiaa tai kehityssuunnitelmaa ei joko ole tai se ei ole käytössä. Opettajat eivät usein osallistu työnantajan koulutuksiin, joissa harjoitellaan teknologioiden pedagogista käyttöä. Opettajat kehittävät osaamistaan itsenäisesti koulun ulkopuolisissa verkkoyhteisöissä. Opettajat laativat digitaalisia oppimateriaaleja itse, koska valmis materiaali koetaan puutteelliseksi. Digitaalisia oppimateriaaleja käytetään opetustyöntukena, mutta laajempia verkkokurssien oppimisympäristöjen luomiseen tarvitaan koulutusta. Vastaajat hallitsevat digitaalisen teknologian peruskäytön hyvin, mutta heikkouksia esiintyy vaativissa ja soveltavissa taidoissa. Opetuksessa oppijat harjoittelevat digitaalisen teknologian peruskäyttöä ja kriittistä tiedonhakua. Oppitunneilla käytetään digitaalisia pelejä, mutta harvinaisempaa ovat 3D-työt, koodaaminen tai robottien rakentaminen.
Opettajan ikä oli yhteydessä digitaalisen teknologian käytön taitoihin. Alle 46-vuotiaiden opettajien käyttötaidot olivat paremmat kuin vanhemmilla. Opettajan sukupuolella tai opetuskokemuksella ei havaittu olevan tilastollista yhteyttä digitaalisen teknologian hyödyntämiseen koulussa. Perusrakenne kouluissa oli kunnossa, mutta kouluihin tarvittaisiin selkeä digistrategia tai kehityssuunnitelma. Strategia tai kehityssuunnitelma tulisi ottaa käyttöön ja järjestää säännöllisesti niiden seurantaa. Opettajille tulisi järjestää lisää koulutusta vaativista ohjelmista sekä sovelluksista ja niiden pedagogisesta käytöstä.
Tutkimuksessa selvisi, että suurimmassa osassa kouluja digitaalisen teknologian perusrakenne on kunnossa, mutta strategiaa tai kehityssuunnitelmaa ei joko ole tai se ei ole käytössä. Opettajat eivät usein osallistu työnantajan koulutuksiin, joissa harjoitellaan teknologioiden pedagogista käyttöä. Opettajat kehittävät osaamistaan itsenäisesti koulun ulkopuolisissa verkkoyhteisöissä. Opettajat laativat digitaalisia oppimateriaaleja itse, koska valmis materiaali koetaan puutteelliseksi. Digitaalisia oppimateriaaleja käytetään opetustyöntukena, mutta laajempia verkkokurssien oppimisympäristöjen luomiseen tarvitaan koulutusta. Vastaajat hallitsevat digitaalisen teknologian peruskäytön hyvin, mutta heikkouksia esiintyy vaativissa ja soveltavissa taidoissa. Opetuksessa oppijat harjoittelevat digitaalisen teknologian peruskäyttöä ja kriittistä tiedonhakua. Oppitunneilla käytetään digitaalisia pelejä, mutta harvinaisempaa ovat 3D-työt, koodaaminen tai robottien rakentaminen.
Opettajan ikä oli yhteydessä digitaalisen teknologian käytön taitoihin. Alle 46-vuotiaiden opettajien käyttötaidot olivat paremmat kuin vanhemmilla. Opettajan sukupuolella tai opetuskokemuksella ei havaittu olevan tilastollista yhteyttä digitaalisen teknologian hyödyntämiseen koulussa. Perusrakenne kouluissa oli kunnossa, mutta kouluihin tarvittaisiin selkeä digistrategia tai kehityssuunnitelma. Strategia tai kehityssuunnitelma tulisi ottaa käyttöön ja järjestää säännöllisesti niiden seurantaa. Opettajille tulisi järjestää lisää koulutusta vaativista ohjelmista sekä sovelluksista ja niiden pedagogisesta käytöstä.