Erilaista englantia? : tutkimus englannin kielen oppituntien sisältöeroista kielipainotteisissa ja tavanomaisissa luokissa
Kedonpää, Essi (2019-05-02)
Erilaista englantia? : tutkimus englannin kielen oppituntien sisältöeroista kielipainotteisissa ja tavanomaisissa luokissa
Kedonpää, Essi
(02.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052817590
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052817590
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kielipainotteisen luokan ja tavallisen luokan englannin kielen oppitunneilla esiintyviä sisältöeroja. Tuntien sisällön tarkastelussa kiinnitetään huomiota siihen, mitä työtapaa opettaja tunneilla käyttää ja mitä sisältöjä kunkin työtavan kautta opetetaan ja käsitellään. Lisäksi tutkimuksessa kiinnitetään huomiota tunneilla käytettyyn kieleen ja erityisesti vieraan kielen osuuteen. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa eri luokkien englannin kielen oppituntien sisällöistä ja vertailla opetuksen sisältöeroja luokkien kesken. Tutkimustulosten avulla haettiin myös selvyyttä myöhempään kieleen suhtautumiseen ja kielenkäytön halukkuuteen. Tutkimuksen aihepiirin valintaan vaikutti englannin kielen opetuksen merkitys tämän hetken perusopetuksessa.
Tutkimusaineistona on saman koulun kahden eri luokan, kielipainotteisen CLIL-luokan ja tavallisen luokan englannin kielen oppitunnit. Tutkittuja tunteja on aineistossa yhteensä 20, kymmenen kummankin luokan osalta. Luokkia opettaneita opettajia tutkimusaineistossa on useampia. Aineisto kerättiin havainnoimalla oppitunteja osallistumattomalla havainnoinnilla. Aineisto on analysoitu teemoittelemalla tutkimusaineisto työtapoihin ja tarkastelemalla tuloksia näiden kautta, työtapa kerrallaan. Kielipainotteisen ja tavallisen luokan tulokset on käsitelty ja esitetty jokaisessa vaiheessa rinnakkain.
Tutkimuksessa havaittiin että opettajan käyttämät työtavat olivat molemmilla luokilla hyvin samankaltaiset. Suosituimmat työtavat olivat molempien luokkien kohdalla opettajajohtoinen opetus ja yksilötyöskentely. Myös opetuksen sisältöerot luokkien välillä olivat hyvin vähäiset. Tutkimuksen suurimmat erot luokkien välillä löytyivät tunneilla käytetystä kielestä. Kielipainotteisen luokan tunneilla vierasta kieltä käytettiin huomattavasti runsaammin kuin tavallisen luokan tunneilla. Tämä ero näkyi selvästi sekä yksittäisiä tunteja tarkasteltaessa että koko tutkimusaineiston tuntien kokonaismäärän vertailussa. Tulokset herättävätkin pohtimaan tämän eron vaikutuksia opetukseen ja eri luokkien oppilaiden kielitaitoon.
Kielitaito on välttämätön väline ihmisten välisessä kommunikoinnissa ja sen hallinta edellytyksenä yhteiskunnassa toimimiselle. Kansainvälistyvässä yhteiskunnassa hyvä kielitaito erityisesti nykyisen lingua francan, englannin, osalta on kaikkien kohdalla tärkeää. Ja avain hyvään kielitaitoon löytyy hyvästä kielten opetuksesta.
Tutkimusaineistona on saman koulun kahden eri luokan, kielipainotteisen CLIL-luokan ja tavallisen luokan englannin kielen oppitunnit. Tutkittuja tunteja on aineistossa yhteensä 20, kymmenen kummankin luokan osalta. Luokkia opettaneita opettajia tutkimusaineistossa on useampia. Aineisto kerättiin havainnoimalla oppitunteja osallistumattomalla havainnoinnilla. Aineisto on analysoitu teemoittelemalla tutkimusaineisto työtapoihin ja tarkastelemalla tuloksia näiden kautta, työtapa kerrallaan. Kielipainotteisen ja tavallisen luokan tulokset on käsitelty ja esitetty jokaisessa vaiheessa rinnakkain.
Tutkimuksessa havaittiin että opettajan käyttämät työtavat olivat molemmilla luokilla hyvin samankaltaiset. Suosituimmat työtavat olivat molempien luokkien kohdalla opettajajohtoinen opetus ja yksilötyöskentely. Myös opetuksen sisältöerot luokkien välillä olivat hyvin vähäiset. Tutkimuksen suurimmat erot luokkien välillä löytyivät tunneilla käytetystä kielestä. Kielipainotteisen luokan tunneilla vierasta kieltä käytettiin huomattavasti runsaammin kuin tavallisen luokan tunneilla. Tämä ero näkyi selvästi sekä yksittäisiä tunteja tarkasteltaessa että koko tutkimusaineiston tuntien kokonaismäärän vertailussa. Tulokset herättävätkin pohtimaan tämän eron vaikutuksia opetukseen ja eri luokkien oppilaiden kielitaitoon.
Kielitaito on välttämätön väline ihmisten välisessä kommunikoinnissa ja sen hallinta edellytyksenä yhteiskunnassa toimimiselle. Kansainvälistyvässä yhteiskunnassa hyvä kielitaito erityisesti nykyisen lingua francan, englannin, osalta on kaikkien kohdalla tärkeää. Ja avain hyvään kielitaitoon löytyy hyvästä kielten opetuksesta.