Käsityöoppiaine ja yrittäjyyskasvatus : yrittäjien näkemyksiä yritysyhteistyöstä perusopetuksen käsityöoppiaineen kanssa
Help, Vilko; Aaltonen, Teemu (2019-04-23)
Käsityöoppiaine ja yrittäjyyskasvatus : yrittäjien näkemyksiä yritysyhteistyöstä perusopetuksen käsityöoppiaineen kanssa
Help, Vilko
Aaltonen, Teemu
(23.04.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052817491
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052817491
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, minkälaisia näkemyksiä käsityöalalla toimivilla yrittäjillä on yrittäjyyskasvatuksesta, käsityöoppiaineesta sekä erityisesti yritysten ja käsityöoppiaineen välisestä yritysyhteistyöstä osana yrittäjyyskasvatuksen toteuttamista. Käsityöoppiainetta sekä yrittäjyyskasvatusta tarkasteleva tutkimus on tärkeää, koska yrittäjyyskasvatus kuuluu osaksi perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 laaja-alaisen osaamisen alueita. Lisäksi yrittäjämäisten taitojen kehittäminen vastuu tulevaisuuden työelämässä esiintyviin haasteisiin. Aiempien tutkimusten mukaan käsityöoppiaineella ja yrittäjyyskasvatuksella on paljon yhtäläisyyksiä.
Tutkielman teoreettinen tausta rakentuu yrittäjyyskasvatuksen sekä käsityöoppiaineen ympärille. Tutkielmassa yrittäjyyskasvatusta sekä yrittäjämäisyyttä tarkastellaan sisäisen, ulkoisen sekä omaehtoisen yrittäjyyden käsitteiden kautta. Yritysyhteistyötä tarkastellaan toimintatapana, joko tukee yrittäjyyskasvatuksen toteuttamista perusopetuksessa käsityöoppiaineen parissa. Yritysyhteistyö tutustuttaa oppilaita yrittäjyyteen sekä työelämätaitoihin osana perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaista käsityöopetusta.
Tutkimusaineisto koostuu kolmen käsityöalalla toimivan yrittäjän haastatteluista. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja kohdejoukko valikoitui tutkijoiden oman harkinnan mukaan. Litteroitujen haastatteluaineistojen analyysiä ohjaa teorialähtöinen sisällönanalyysi.
Tutkielman perusteella yrittäjät kokevat käsityöopetuksen olevan merkityksellistä ja tärkeää, jonka lisäksi se tukee yrittäjyydessä tarvittavia taitoja. Yrittäjyyskasvatuksen sekä käsityöoppiaineen nähdään tukevan oppilaan ymmärrystä ympäröivästä maailmasta sekä kehittävän itseilmaisua ja itseluottamusta. Lisäksi yritysyhteistyön nähdään olevan luonnollinen osa yrittäjän toimintaa ja yhteistyöhön perusopetuksen kanssa suhtaudutaan positiivisesti.
Tutkielman teoreettinen tausta rakentuu yrittäjyyskasvatuksen sekä käsityöoppiaineen ympärille. Tutkielmassa yrittäjyyskasvatusta sekä yrittäjämäisyyttä tarkastellaan sisäisen, ulkoisen sekä omaehtoisen yrittäjyyden käsitteiden kautta. Yritysyhteistyötä tarkastellaan toimintatapana, joko tukee yrittäjyyskasvatuksen toteuttamista perusopetuksessa käsityöoppiaineen parissa. Yritysyhteistyö tutustuttaa oppilaita yrittäjyyteen sekä työelämätaitoihin osana perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaista käsityöopetusta.
Tutkimusaineisto koostuu kolmen käsityöalalla toimivan yrittäjän haastatteluista. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja kohdejoukko valikoitui tutkijoiden oman harkinnan mukaan. Litteroitujen haastatteluaineistojen analyysiä ohjaa teorialähtöinen sisällönanalyysi.
Tutkielman perusteella yrittäjät kokevat käsityöopetuksen olevan merkityksellistä ja tärkeää, jonka lisäksi se tukee yrittäjyydessä tarvittavia taitoja. Yrittäjyyskasvatuksen sekä käsityöoppiaineen nähdään tukevan oppilaan ymmärrystä ympäröivästä maailmasta sekä kehittävän itseilmaisua ja itseluottamusta. Lisäksi yritysyhteistyön nähdään olevan luonnollinen osa yrittäjän toimintaa ja yhteistyöhön perusopetuksen kanssa suhtaudutaan positiivisesti.