Välkkis-koulutukseen osallistuneiden 5. ja 6. luokan oppilaiden kokemuksia Välkkis-toiminnasta
Hytti, Ville; Vallivuori, Antti (2019-05-13)
Välkkis-koulutukseen osallistuneiden 5. ja 6. luokan oppilaiden kokemuksia Välkkis-toiminnasta
Hytti, Ville
Vallivuori, Antti
(13.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052817591
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052817591
Tiivistelmä
Vain noin kolmasosa suomalaisista lapsista ja nuorista täyttää fyysisen aktiivisuuden tavoitteet tällä hetkellä. Liikunnan lisääminen koulupäivien aikana on tärkeää, jotta useampi lapsi ja nuori saavuttaisi nämä tavoitteet. Välitunnit ovat erittäin merkityksellisiä koulupäivien liikunnallistamisen näkökulmasta, koska lapset ja nuoret käyttävät välitunteihin suuremman tuntimäärän kuin mihinkään oppiaineeseen lukuvuoden aikana. Välituntiaktiivisuuden lisäämiseksi Turun kaupunki ja Turun yliopiston opettajankoulutuslaitos kehittivät Välkkis-toiminnan. Toiminnassa 5.- ja 6.-luokkalaisista koulutetaan Välkkis-ohjaajia, jotka organisoivat pelejä tai leikkejä vertaisilleen välitunneilla.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Välkkis-toiminta ja -koulutus ovat onnistuneet koulutukseen osallistuneiden 5. ja 6. luokkien oppilaiden kokemana sekä miten he kehittäisivät näitä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella keväällä 2018. Tutkimukseen osallistui kuusi koulua ja 80 oppilasta.
Vastauksista saatiin selville, että oppilaat olivat kokeneet sekä Välkkis-koulutukset että -toiminnan onnistuneiksi kouluissaan. Oppilaat olivat tyytyväisiä niin kouluttajien toimintaan kuin myös omaan toimintaansa koulutuksessa sekä kaikkien oppilaiden toimintaan Välkkis-välitunneilla. Koulutusta he kuitenkin halusivat kehittää lisäämällä hankalien tilanteiden ja ongelmien ratkaisemisen harjoittelua. Välkkis-toimintaa he halusivat uudistaa parantamalla liikuntatilojen laatua sekä liikuntavälineiden laatua ja määrää. Oppilaat halusivat myös parantaa tiedonkulkua kouluissaan.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kehittämällä Välkkis-koulutusta sillä tavalla, että se palvelisi oppilaiden mielestä tärkeitä osa-alueita, kuten organisoinnin, ongelmien ja haasteiden ratkaisutaitoja. Koulut voivat tulosten pohjalta parantaa oppilaiden liikkumismahdollisuuksia, kuten tiloja ja välineitä sekä yleistä tiedonkulkua. Koulut myös saavat selville, miten oppilaat haluaisivat Välkkis-toiminnan toteutuvan kouluissaan.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Välkkis-toiminta ja -koulutus ovat onnistuneet koulutukseen osallistuneiden 5. ja 6. luokkien oppilaiden kokemana sekä miten he kehittäisivät näitä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella keväällä 2018. Tutkimukseen osallistui kuusi koulua ja 80 oppilasta.
Vastauksista saatiin selville, että oppilaat olivat kokeneet sekä Välkkis-koulutukset että -toiminnan onnistuneiksi kouluissaan. Oppilaat olivat tyytyväisiä niin kouluttajien toimintaan kuin myös omaan toimintaansa koulutuksessa sekä kaikkien oppilaiden toimintaan Välkkis-välitunneilla. Koulutusta he kuitenkin halusivat kehittää lisäämällä hankalien tilanteiden ja ongelmien ratkaisemisen harjoittelua. Välkkis-toimintaa he halusivat uudistaa parantamalla liikuntatilojen laatua sekä liikuntavälineiden laatua ja määrää. Oppilaat halusivat myös parantaa tiedonkulkua kouluissaan.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kehittämällä Välkkis-koulutusta sillä tavalla, että se palvelisi oppilaiden mielestä tärkeitä osa-alueita, kuten organisoinnin, ongelmien ja haasteiden ratkaisutaitoja. Koulut voivat tulosten pohjalta parantaa oppilaiden liikkumismahdollisuuksia, kuten tiloja ja välineitä sekä yleistä tiedonkulkua. Koulut myös saavat selville, miten oppilaat haluaisivat Välkkis-toiminnan toteutuvan kouluissaan.